Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bert: zo ken ik je weer!BertBoonVioolbouw zei:(.....) Maar koop er anders gerust eentje bij Frits; heeft die ook eens wat extra omzet![]()
Waarom denk je dat ik zonder binnenmal werk?Walter_vd_Hee zei:(.....) Nu we het toch over mallen hebben, kijk ook eens naar alternatieven. Het kan bijvoorbeeld ook zonder binnenmal, Frits doet dat volgens mij... en ik wil er zelf ook vanaf...
Een beetje bouwmarkt heeft drie verschillende soorten polymeerplaten in de handel: polystyreen, poly-acrylaat (plexiglas) en polycarbonaat. Het minst geschikt is acryl waar Bert het over heeft, omdat dit polymeer het laagste smeltpunt heeft. Dan loopt je zaagje van de figuurzaag al heel snel vast, omdat tijdens het zagen warmte wordt ontwikkeld die het zaagsel vrij snel doet smelten. Bij het weer los maken grote kans op een scheur of een nieuw zaagje. Dat laatste is het minst erg, maar je moet er wel een paar op voorraad hebben. Ik gebruik er het liefst een metaalzaagje met fijne vertanding voor. De smelttemperatuur van polystyreen ligt al wat gunstiger: zo’n 140°C en is bovendien ook goed te snijden, tenminste als de plaat niet te dik is. Met een smeltpunt van circa 250°C zou polycarbonaat zou nog beter te zagen moeten zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.BertBoonVioolbouw zei:(.....)Een geschikt materiaal voor sjablonen is acrylplaat (bij elke gamma/praxis/hornbach) van 2 mm; lekker doorzichtig, sterk en met scherp gereedschap goed te bewerken. (.....)![]()
Als je dan toch per se een bestaand model wilt nabouwen (modelbouw) zou ik die nemen waarvan je de meeste gegevens hebt. Er zijn diverse posters uitgegeven door de uitgever van 'The Strad', ze zijn op schaal.Rombout zei:(.....) Kan iemand mij vertellen welke viool van Stradivarius je het beste als voorbeeld kan gebruiken? Dacht zelf aan de Titian of de Viotti.