Liuwe,
Je betrokkenheid is er dus wel maar de interesse in vioolbouw ontbreekt.
Gelukkig ben jij wel een van de leden die ineens reageert, een van de leden met hart voor een viool. Maar wat is er dan zo moeilijk aan om gewoonweg spontaan te reageren en in ieder geval te proberen het forum een beetje levendig te houden.
Bekijk het ook eens van de kant van de actieve poster.
Indien je een reactie krijgt of je weet een onderwerp bespreekbaar te maken en er komen reacties op een onderwerp wat jou aanspreekt maakt het het hele forum levendiger.
De tijd en ervaring ontbreekt mij maar ik zou graag eens willen weten hoe het mogelijk is dat een instrument (oude) met zijn tientallen voeringen en reparaties nog steeds erg goed klinkt, hoe kan het dat een Chinees fabrieks viooltje niet als een echte viool klinkt en zijn er ervaren bouwers die het willen wagen om een dergelijk instrument onder handen te nemen en te kijken waar de basis fouten zitten.
Eerst gewoon dingetjes als de kam, de stapel, de toets, de snaren. Kijken waar het fout gaat bij de Chinese kudt viool.
Zelf zou ik wel eens willen weten wat b.v. Frits aan mijn Chinese viooltje het eerst zou aanpassen, hoe hij naar het instrument kijkt en luistert, hoe hij er over denkt.
Gisteren heb ik nog met Rob (Beethoven) zitten bellen en het over de lak van mijn opknap viool gehad. De viool met die “weet ik veel waar het uit bestaat” lak. Wat mij op viel was dat als ik de lak aanraak deze hard is en als ik mijn vinger er een tijdje op houd de lak zacht wordt en mijn vingerafdruk een tijdje zichtbaar blijft maar na verloop van tijd wel weer wegtrekt.
Rob adviseerde me om voorlopig de viool niet meer te lakken en het hierbij te laten.
Doet mij weer denken aan het geheim van de oude vioolbouwers en een stukje dat Bouwman ooit schreef over een instrument met een kras die zich zelf herstelde.
Inmiddels heb ik zo iets van de lak beschermt (de post met lak staat in de kelderbox) en is dus zo flexibel dat het misschien te mooi voor worden is. Je weet nooit
Back on topick is het natuurlijk niet leuk als er nooit iemand reageert, niemand, tenminste…
Jij neemt in ieder geval de moeite om nog te reageren, menig lid doet dit niet.
Als het echt nodig is kunnen Frits, Rob, Hopf en Ik natuurlijk via PM een soort van vioolgek groepje vormen en via PM of mail. Ik vind het echter heel jammer dat er zo weinig reacties komen van de spelers, de strijkers, de studenten, de musici, alleen, duo, in de kerk of er buiten..
Op een forum blijkt dat een ieders instrument perfect klinkt, niemand heeft twijfels of vragen, in een orkest, idem dito.
Lees je echter op ons forum dat …...
Maar het wordt laat, dus ik stop er mee
Liuwe, lees het eens door, en lees ook tussen de regels door en … ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Met een violistische groet, en de mazzel
Remi