Corpuslengte Viool.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 21 nov 2015.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het forum wordt de laatste tijd toch echt wel een beetje een cellogebeuren. Langzaam maar zeker beginnen de cellisten de violisten te verdringen. Ja ik kan wel zeggen te overvleugelen. Er wordt uitgebreid gesproken over de eindpin. De houding die men aanneemt tijdens het cellospel en dergelijke. De snaren van de cello en zelfs de hars die men er voor gebruikt. Wij als echte violisten kunnen niet meepraten. En het ergste is dat er ook overlopers onder ons zijn. Dat zijn violisten die overstappen op de cello. Voor deze violisten heb ik natuurlijk helemaal geen goed woord over. Het woord verraders wil ik niet in mijn mond nemen. Maar als overlopers brengen ze ons als echte violisten wel schade toe. Maar genoeg hierover.

    Vandaag dus als tegenwicht in dit cellogeweld. Een onderwerp waarover alleen echte violisten kunnen meepraten. En dat is het corpus van de viool.

    Een viool heeft een standaard lengte van zeg 35.5 cm. Een vioolspeler met lange armen, dus niet met lange vingers, kan hier een probleem mee hebben. Het is dus alsof hij een kleine viool bespeelt. Zou het misschien mogelijk zijn om een wat grotere viool te maken. Waarbij het instrument ook daadwerkelijk klinkt als een viool. Dus niet als een altviool. Ik begrijp dat dit een uitdaging is voor de vioolbouwers.Maar het zou een uitkomst zijn voor viool bespelers met lange armen, waaronder ik mezelf ook reken.

    Tobias.
     
    marloes s, Marcelita, Hopf en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Een 4/4 viool is tussen de 35 en 36cm. Onder de 35 wordt gezien als 7/8 viool. Je hebt ook violen groter dan 36cm maar die zijn weinig in trek. Zelfs violen van 36cm worden door Chinese niet gewaardeerd omdat de afstanden te ver zijn bij hoge posities (kleine handjes).

    Ik zie weleens (voornamelijk) Franse violen die nog groter zijn dan het grote stradivarius patroon en die zijn dan 36.3 nog groter en je hebt een kleine alt ik heb onlangs een alt verkocht van rond de 37cm. Je hebt ook Maggini modellen die zijn vaak rond de 36.7 maar die zijn totaal niet in trek bij de professionele speler dit terwijl ze honderd jaar geleden wel in trek waren er zijn immers veel kopieën ook gemaakt door bekende bouwers zoals bernardel, gand, caressa en in het atelier van vuillaume (hij maakte zelf geen violen na zijn mirecourt tijd)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Na 1710 bouwde Stradivarius ook violen die wat groter waren dan zijn gebruikelijke. Hij maakte daarbij gebruik van de zogenoemde G-vorm: een binnenmal met een lengte van 354mm. Let wel: dit is de lengte zonder krans en oversteek!! De mal van de ‘normale’ viool is dan 340 mm (ook zonder krans en randen). Deze G-viool is dan dus zo’n 14 mm groter dan de reguliere instrumenten: 366 mm.

    Bron: Simone Sacconi "Il secreti di Stradivari"
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat gaat dan toch meer richting altviool, toch?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Een beetje altviool is toch al gauw 16" en dan is de corpus 406 mm, dus dat scheelt nog vier cm. Je ziet trouwens in symfonieorkesten steeds meer altisten spelen op een knots van een alt, ik denk dat er zijn die op een 17" spelen en dan is de klankkast meer dan 430mm lang! Geeft wel een heel mooie diepe klank natuurlijk!
    Je kunt een viool met een corpuslengte van 366mm een kleine alt noemen, maar dat zijn dan alten waar kinderen mee beginnen of een tijd op spelen.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Van 340 naar 366 is toch meer dan 14?
    Overigens is dan al de grootste sprong gemaakt richting altviool, want als de 16 " vier cm. kleiner is dan een standaard altviool, scheelt dat allemaal niet zo.
    Er wordt dus in inches gerekend, toch?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Ja, het verschil tussen 366 en 340 mm is meer dan 14mm! Maar dan vergelijk je de maten van de binnenmal met die van de werkelijke corpus van een gereed instrument!
    Die 340 mm is de lengte van de binnenmal waaromheen de viool wordt gebouwd. Wanneer je de werkelijke corpuslengte meet komt daar nog zo'n 12 mm bij om uit te komen op de lengte zoals die gebruikelijk wordt bepaald:
    (2 x 1 mm) + (2 x 5 mm) + 340 = 352 mm. Die 2 x 1mm is de dikte van de krans en die 5 mm de oversteek van de rand van het blad. (Moet je beide twee keer rekenen).
    Dan is het verschil tussen het G-model en de reguliere viool dus weer 14 mm.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O.K., duidelijk! Het was mij niet meer helder welke maten bij wat (binnenmal of corpuslengte) hoorde.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Dat komt omdat in Sacconi's werk alleen maar maten worden genoemd van de binnenmal. Ik begrijp dat het daarmee extra ingewikkeld wordt. Maar volgens mij is het nu duidelijk?
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Deels wel. Wat heeft dan de lengte van de krans te maken met de corpuslengte? De krans maakt het instrument toch niet langer?
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    de overhang komt er nog bij.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Het is niet de lengte van de krans maar de dikte (ca. 1 mm) die bijdraagt aan de corpuslengte. Kijk maar eens:

    Binnenmal (2a).jpg

    En dan natuurlijk nog de bijdrage van de rand van het blad, zo'n 4 -5 mm, wat totaal ongeveer 10 mm oplevert.


     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Aha, ja zo begrijp ik het! Dank voor verduidelijking!
     
  14. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik mocht dinsdag de "Ouwe Duitser" van IdB bewonderen:). Deze viool was echt iets groter dan die ze al had.
    Een grotere corpus, of ook een langere hals? Dat kan IdB hier natuurlijk zelf het beste zeggen.
    Een mooie klank ook, zodat je oefeningen ook beloond worden met een goede klank! Maar technisch gezien is het wel wennen voor haar.
    Verschillen in corpuslengte van een instrument, zoals nu bijvoorbeeld de viool, merk je toch als je van het één op het andere overstapt. Heel subtiel, maar misschien zelfs iets minder subtiel.
    @IdB Hoe ervaar jij nu die overstap? Hoeveel verschillen de vorige en deze eigenlijk qua maat?
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik kan de twee violen niet goed met elkaar vergelijken. Ik denk dat het niet zoveel scheelt. Mijn vorige viool was lomper. De hals was breder, dat vond ik niet prettig. Mijn nieuwe viool is voor mijn postuur groot, maar ik heb lange soepele vingers, dus kan ik overal bij. Wel ook dunne vingers, dus een smalle hals is wel fijn. De mensuur is blijkbaar wel anders dan mijn eerdere viool, want de afstand is iets ruimer en dat was even wennen, maar het speelt prima. De snaren liggen vrij dicht boven de toets waardoor snelle loopjes ook goed te doen zijn. Ben nu bezig met de trollengrot van Grieg (orkestpartij) met een steeds sneller loopje op de G-snaar (met bes en c, d, en dan cis - a ). Goeie test voor mij en mijn viool, leuke vingeroefeningen, maar het gaat best.

    Mijn BLO-viool is nog groter met een ietwat bredere hals. Daarop moet ik wat 'springen' als ik het trollengrotstukje speel. Geinig.

    Hoe zit dat met altviolen, is daarvan de mensuur groter, of alleen de kast eigenlijk?

    Tsja, ik vind het een prachtviool. Hij ligt ook prettiger op mijn schouder, ondanks zijn formaat. De klank is prachtig, en dan ben ik nog niet eens op zoek geweest naar de juiste snaren....
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2015
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb je viool ook mogen bewonderen Irene. Deze stevig in het hout zittende viool laat zich zoals een echte Duitser betaamt echt niet in een hoek drukken. De cello van Marcelita had met zijn sonore klank niet eens veel in te brengen. Het is dat er geen zand in de kamer lag, anders had hij er meteen een kuiltje gegraven. Deze viool met zijn krachtige en toch fluwelen toon lijkt mij een vriend voor het leven.
    Kortom van zo'n instrument moet je wel gaan houden.:)
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zit hij echt zo stevig in het hout? Mijn vorige viool was veel zwaarder. Of doel je op de grootte?

    Er zitten nu Dominant snaren op. Die maken hem heel dominant inderdaad... Maar wat ik super vind is dat hij ook fluweel zacht kan klinken. Ik blijf genieten...
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat lag eigenlijk niet eens zozeer aan de cello. We gingen een duet spelen en dat moest voor mij á vue en tegelijkertijd moest ik de vioolpartij naar beneden octaveren en dus spelen. Hm ja, dan ga ik dus niet vol over de partij van Irene denderen.
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Het blijft staan hoor: ondanks dit excuus heeft jouw cello niet veel in te brengen bij mijn Duitse Vriend.... :p (Hij ligt nu te grinniken in zijn koffertje...)
     

Deel Deze Pagina