Mijn kind heeft een 4/4 cello met volgens mij en de cellolerares een nogal schelle, metalige klank, vooral op de d en a snaar. De C en G zijn wel mooi warm. Kind vind het prachtig. De cellolerares zegt dat de kam veel te dik is, en dat klopt wel met de gegevens uit het stuk van Lars Kirmser (dank, webbeheerder, voor de link).
Als ik volgens Lars Kirmser de afstand tussen de buitenkant zangbalk en buitenkant stapel meet kom ik op 75mm uit. Dat zou betekenen dat de kam maar 80-81mm breed zou moeten zijn . Er zit nu een vrijwel 'blank' van ruim 90mm op, met voetjes van 27mm. Als ik beide voetjes aan de buitenkant trim tot 23mm kan ik de kam versmallen tot 82mm. Ik hou dan een kam over met vrijwel geen hout aan de buitenkant van het voetje. Mijn vragen zijn nu:
1/ moet ik in dat geval de benen/enkels smaller maken of zo laten?
2/ kan ik er beter een kam voor een 3/4 cello opzetten (85mm 'blank') of is die niet hoog en/of stevig genoeg?
ter verdere info:
De bovenkant van de f-gaten zijn 95mm van elkaar verwijderd.
De afstand f-gat stapel en f-gat zangbalk zijn gelijk
De stapel staat maar 5mm achter het binnenste streepje van het f-gat.
De cello heeft Thomastiek superflexible snaren
Als ik volgens Lars Kirmser de afstand tussen de buitenkant zangbalk en buitenkant stapel meet kom ik op 75mm uit. Dat zou betekenen dat de kam maar 80-81mm breed zou moeten zijn . Er zit nu een vrijwel 'blank' van ruim 90mm op, met voetjes van 27mm. Als ik beide voetjes aan de buitenkant trim tot 23mm kan ik de kam versmallen tot 82mm. Ik hou dan een kam over met vrijwel geen hout aan de buitenkant van het voetje. Mijn vragen zijn nu:
1/ moet ik in dat geval de benen/enkels smaller maken of zo laten?
2/ kan ik er beter een kam voor een 3/4 cello opzetten (85mm 'blank') of is die niet hoog en/of stevig genoeg?
ter verdere info:
De bovenkant van de f-gaten zijn 95mm van elkaar verwijderd.
De afstand f-gat stapel en f-gat zangbalk zijn gelijk
De stapel staat maar 5mm achter het binnenste streepje van het f-gat.
De cello heeft Thomastiek superflexible snaren