Hoi hoi hoi! Ben zo blij. Heb weer iets nieuws ontdekt: met de metronoom spelen

Heb er een op ebay gewonnen voor 12 euro, een taktell piccolo van Wittner. De 'druk' waaronder ik sta als ik speel met een metronoom, lijkt erg op de druk wanneer de lerares op de piano zit te tokkelen, dus ik hoop dat ik door met metronoom te oefenen, minder van de wijs geraak wanneer zij speelt. Bovendien is het allerleukste dat je langzaam de snelheid kan opvoeren en dat ook kan noteren: gisteren heb ik dit stukje aan deze snelheid gespeeld. Maakt het een beetje minder fuzzy allemaal. (Het fuzzy gevoel krijg ik makkelijk wanneer ik verschillende dingen tegelijk moet doen, ook in het dagelijkse leven).
Anouschka, tof hé les hebben

Het lijkt wel altijd superkort, maar je krijgt dan direct iets mee om weer verder te evolueren. Je zal zien, eens je op twee snaren begint te spelen met vingerzetting, krijg je echt het gevoel te spelen. Het ziet er dan ook veel 'echter' uit! Persoonlijk begin ik nu meer blind te spelen en kijk ik ook vaker in de spiegel. Je spinoefening geeft een goed gevoel. Op mijn werk tokkel ik dikwijls met de linkerhand zo snel mogelijk alle vingers na elkaar. Een beetje voor het plezier en een beetje om korter en harder aan te kunnen slaan wanneer het nodig zal zijn. Vroeger had ik altijd mooie (of lelijke naargelang je smaak) lange nagels, die groeien snel en zijn ook sterk. Nu moet ik het gewoon worden om met korte nagels rond te lopen, vind mijn handen veel minder mooi zo :/ Moet de nagels minimum om de twee dagen knippen anders zitten ze al in de weg. Ze zitten sowieso in de weg: ze zijn zo ingeplant dat ze tot het einde van mijn vingertoppen komen en als ik het vlees indruk steken ze uit, ook al knip ik ze echt helemaal af. Vervelend, vooral voor de derde vinger van de linkerhand want als de positie van de vingertop niet helemaal zuiver is (een beetje te schuin), is de snaar door de nagel niet helemaal ingedrukt en dat klinkt hees. Desalniettemin, het gaat allemaal toch langzaam een beetje beter: rechter strijker, beter kunnen spelen zonder naar de snaren te kijken, beter geluid. Geeft een heel goed gevoel, al weet ik dat er nog vele dipjes zullen komen.
Ben je zeker dat je niet elke week les kan nemen? Als ik jou was, zou ik dat doen tot de stukken die je moet oefenen wat moeilijk worden (een half jaar of zo), vanaf dan kan je al meer alleen doen. Misschien kan je een financieel schema maken, of vragen aan je huisgenoten/vrienden/familie om je als kerstcadeau mee te financieren voor de lessen?
@ Alexander: dat waren weer heel verhelderende links die je hebt gestuurd. Vooral het trucje van de gom op de hand is illustratief. Eigenlijk komt het erop neer dat je gewoon heel recht moet strijken en daarbij de natuur haar gang moet laten gaan: niks forceren en je pols vormt vanzelf de juiste hoek. Alleen is het moeilijk wanneer je aan zoveel dingen tegelijk moet denken om nog 'relaxt=natuurlijk' te bewegen
Ik weet dat je het niet pedagogisch vindt van mijn juf om me al direct hele bogen te laten doen, maar toch vind ik het nog altijd een goed idee: wanneer ik het gevoel heb weer stugge zaagbewegingen te zitten maken, maak ik nog eens een lange streek en dan zit mijn pols vanzelf juist, je kan gewoon niet recht strijken over heel de boog als je je pols niet juist beweegt. Daarna probeer ik hetzelfde te doen op een halve boog. Enfin, ik probeer je niet te overtuigen hé
Is het daar bij jullie ook zo'n druilerig weer?