"Johan, alsnog bedankt voor de tip. Frits, discussie, ik ben benieuwd, want ik wilde de inleg nog anders gaan proberen.
Ik heb namelijk ook de film " de ideale klank" waarin je ziet hoe vioolbouwer Matthieu Besseling een viool maakt. Veel, heel veel is weggelaten, maar toch heb ik weer antwoorden op vragen. (Film=visueel, werkt bij mij toch veel beter dan een boek, helemaal als dat boek niet in mijn moedertaal is, maar Het boek van Otto Mockel is wel erg interessant! Maar dat terzijde).
Ik wil de bladen op de krans lijmen, terwijl de mal er nog in zit. Zo kan ik de bladen gelijk maken en de rand in principe afwerken en dan de inleg snijden en inleggen(terwijl de bladen nog aan de mal zitten). Vervolgens haal ik de bladen weer los en ga ik ze uithollen. Matthieu Besseling gebruiks stokjes door het blad in het onder en bovenklosje om de bladen weer op precies dezelfde plek te krijgen (hier heb ik nog wel een vraag over, want die zie je dus, maar dat heb ik nog nooit aan een viool gezien).
Maar dan heb ik nog een vraag, waar jullie beide niet mee te maken zullen hebben, maar... In de film gebruikt Matthieu Besseling spiritus om de bladen weer los te maken van de mal. De bladen zijn nu nog niet gelakt, maar stel dat de viool open moet voor reparatie en de bladen (in het slechtste geval) met spirituslak gelakt zijn, dan tast de spiritus de lak toch aan?
Ik dacht altijd dat een scherp warm mes en een beetje warm/heet water hetzelfde effect had? Bovendien zou je dat wel kunnen gebruiken bij een al gelakte viool, of zie ik dat verkeerd?"