Met de ""galm"" tonen bedoel ik de C.G.D.A die mee resoneren als je de vingerzettingen gebruikt. Bv de A op de D snaar.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Met de ""galm"" tonen bedoel ik de C.G.D.A die mee resoneren als je de vingerzettingen gebruikt. Bv de A op de D snaar.
Wat het afwisselen betref... gewoon doen! Je moet misschien een paar maten terug wennen aan je viool, maar vanaf dan valt alles weer terug op z'n plaats.
Dat klopt, maar het is erg verraderlijk! Ik moest zaterdag een koor begeleiden op altviool en er was één stuk zonder altviool en omdat de tweede viool-partij laag was geschreven heb ik geprobeerd die op de altviool te spelen, mezelf dwingend de partij met de g-sleutel te lezen. Als de partij niet boven de c" uitkomt is dat best te doen. Maar het is beslist lastig. Dadelijk daarna een leuke èchte altpartij in een duet voor spopraan/alt en koor met begeleiding uit Elias van Mendelssohn: nou, dan blijf je lezen!
Hoe komt het dat er destijds een alt is ontwikkeld, terwijl dat dus akoestisch toch een beetje een probleem geeft ... Dat hebben ze vroeger vast ook wel beseft, dus waarom dan die alt?
de altviool was er eerder
viola, de oorspronkelijke grootte
violino = kleine viool
en ook:
violoncello een grote viool, zoals limoncello een grote limone (citroen) is ....![]()
violone een héél erg grote viool...
ja, zo zit dat!Aha, dus zó!![]()
ja, zo zit dat!
Die heeft trouwens ook op latere leeftijd vioolles genomen. Als dat geen reclame is!'t Houdt de geest jong en flexibelErik Scherder zal het beamen!
na wat denken wist ik het niet meer zo zeker... vandaar dat ik wat heb opgezocht over de afkomst van de nemen van de vioolfamilie (had gedacht dat viola wellicht de vrouwelijke vorm van viol was, maar dat verwijst naar een gamba). Het blijkt ingewikkelder dan ik dacht, maar het staat hier redelijk duidelijk... de violoncello blijkt een kleine grote altviool te zijnja, zo zit dat!