Ik sta volkomen achter Frits (SB), een forum levendig te houden is vandaag de dag heel moeilijk. Ik zou je zo een lijst kunnen geven van fora waar werkelijk honderden zoniet duizenden leden zijn aangemeld. ‘t is bijna alleen maar halen, halen en nog eens halen. In fora termen noemt men dit lurken.
Kijken we alleen al naar het forum van Computertotaal, dan is er een zeer grote inbreng aan allerhande vragen, een klein select groepje probeert de rest van de meute te helpen.
Kijken we naar security fora dan probeert de een na de ander zich nog beter te profileren en met nog fraaiere methoden aan te tonen hoe goed men wel niet is en hoe enorm veel men van computers en hacken af weet. Kijken we naar de trend van bloggers dan is er een wildgroei.
Ach het is nu eenmaal zo.
Ja, een forum waarin het bijna alleen over strijkinstrumenten gaat. Als we even terug kijken naar de oude vorm van het forum, dan weet ik me nog wel te herinneren dat er subgroepen waren voor de blazers, en voor de slagwerkers. Helaas reageerde niemand.
We (het kleine groepje) dat het “bijna” weigert op te geven. Ik schrijf hier bewust we omdat het een heel klein groepje is dat reageert.
Konden we het maar over wij hebben, kwamen er maar meer vragen, meer tips, meer reacties.
Ok, ik reageer ook vaak en met enige regelmaat sla ik de plank volledig mis. Zelf denk ik dan wel eens als ik het nalees van wat heb ik nu weer geschreven. Vaak lokken reacties ook weer andere reacties op.
Misschien vinden de bezoekers het moeilijk om vragen te stellen, of zijn ze bang dat ze domme dingen vragen, voor schut staan als ze vragen wat het verschil tussen dit en dat is en waarom het een op de ene manier gedaan wordt en … bla bla bla.
’t Is natuurlijk waar dat er af en toe heel diep op een onderwerp word in gegaan, maar ik denk dat dat vaak het topick ten goede komt, zeker als ik kijk naar de onderwerpen over de bouw van instrumenten is onze Frits toch wel een pilaar van dit forum, een rots in de branding die zijn jaren lang ervaring geheel belangeloos deelt met jan en alleman. Iemand die door zijn ervaring een beginneling maar ook een redelijk gevorderde bouwer kan en wil helpen. Kan en wil helpen om teleurstellingen te voorkomen.
Helaas zijn er vind ik inderdaad relatief weinig reacties van onze moderator, zeker als het om tips voor het bouwen gaat. Aan de andere kant is vioolbouw zijn beroep, zit hij er dagelijks in en denk ik dat dat ook een rol speelt. Zelf werk ik in de grafische industrie, en… kom bijna nooit op grafische fora, geen behoefte meer aan na een dag achter de digitale pers, na een dag storingen, klanten, vragen, telefoontjes, et cetera..
Helaas Flix kunnen we ook jou al niet meer overhalen om je in de een of andere discussie te mengen. Dus maar wachten of Mevrouw Haas haar CD weer heeft gevonden of dat zij terecht is gekomen op de site van CDFreaks en er achter is gekomen dat de “beveiligde” cd gewoon via een truckje te kopiëren is.
Misschien horen we nooit meer iets van Mevrouw Haas.
Misschien moeten we een discussie beginnen over de vier jaargetijden van Antonio Vivaldi en hoe prachtig deze gespeeld werd door Menuhin tezamen met het Pools kamerorkest. Mischien moeten we het eer eens over hebben dat Janinne Janssen dit concert in een sneltrein vaart weet af te werken en dan met name het deel de winter “l Inverno Largo in een sneltreinvaart op haar Strad weet weg te strijken.
Je weet nooit
Remi