Maar wel een die ik met velen deel en daaronder niet de minsten. Ik denk dan aan een Vladimir Ashkenazy of een Pavel Vernikov. Overigens spreken Janine’s talent en muzikaliteit voor zich zelf en hebben geen pleidooi nodig. Als mijn betoog als pleidooi moet worden opgevat dan zou het er een zijn tegen de schijnbaar onuitroeibare neiging in sommige sectoren om alles wat maar enigszins boven het maaiveld uitsteekt om laag te halen.soundboard schreef op 07/12/2006:
Een heel artikel dat in feite een groot pleidooi is voor Janine. Niets mis mee, begrijp me goed, het is echter wel een persoonlijke uiting van een persoonlijke beleving van de vertolkingen van Janine. Analoog aan de uitspraak dat Janine iets weet over te brengen,dat zal best, maar is evenzeer een persoonlijke beleving.
Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Als iemand er niet in slaagt de luisteraar te boeien dan ligt het aan de luisteraar? Als je over enkelen praat is daar iets (niet veel) voor te zeggen, maar als een solist een groot publiek niet kan boeien dan ben ik toch geneigd om de oorzaak bij de solist te zoeken. Het is ook een beetje zielig: ik ben mislukt als solist omdat het publiek niet kan luisteren.soundboard schreef op 07/12/2006:
Kan het zijn dat iemand die deze kwaliteiten in zich heeft maar desondanks niet weet te boeien en de luisteraar niet bereikt of is er een andere mogelijkheid, namelijk dat het aan de luisteraar zèlf ligt? Wanneer een vertolking saai gevonden wordt, waaraan ligt dat dan?
Je hoeft geen conservatorium te hebben gehad om een oordeel te kunnen vellen over het technisch kunnen van een violist. Ik zal zeker niet gauw voor een jury van een concours worden uitgenodigd, maar er is ook zoiets als een grote interesse hebben voor en geinformeerd worden/raken om het oordeel te kunnen vellen of iemand wel of niet goed viool kan spelen. Als vader van een 12 jarige zoon die bezeten is van vioolspelen en daarbij leerling aan de Jong Talent School van het Koninklijk Conservatorium, heb ik ruim de gelegenheid gehad om meer dan een rudimentaire kennis op te doen over de viool en het vioolspel. Dat maakt me geen expert, maar na vele duizenden uren studie van zoonlief (beginnend met de Waggon Wheels tot en met het vioolconcert van Bruch) mee te hebben mogen maken, de uitleg van niet de minste onder de pedagogen te mogen krijgen, bij masterclasses die hij kreeg van mensen als Galina Turchaninova en Hu Kun te mogen zitten, heb ik toch een redelijk inzicht opgebouwd. En dan noem ik niet eens de talloze concerten die zijn bijgewoond. Noem me een ervaringsdeskundige. Ik ben in ieder geval in staat om te horen of iemand goed viool kan spelen of niet.soundboard schreef op 07/12/2006:
Wanneer jezelf amper een noot kunt lezen, noch een instrument bespeelt en dus ook geen viool, lijkt het me moeilijk een oordeel te vellen over het technisch kunnen.
Zo moeilijk lijkt me dat niet. In Engeland wordt, i.t.t. Nederland, serieus muziek onderwijs gegeven dat voor jong en oud toegankelijk is. En dan ligt het voor de hand dat daar een breder en beter geïnformeerd publiek is dat blijkbaar beter in staat is talent te herkennen en te waarderen. Zeker t.o.v. Nederland, een land dat het bestaat om cultuur rücksichtslos weg te bezuinigen en zonder blikken of blozen het opheffen van zoiets als het Rotterdams Philharmonisch uit zuinigheidsoverwegingen durft aan te kaarten. Engeland waar de ruime financiële steun van zoiets als de Menuhin school een vanzelfsprekendheid is en gedragen wordt door zowel Labour als de Conservatives. Dus niet door een machtswisseling bedreigd wordt. Engeland is ook het land waar Vengerov “ontdekt” werd toen hij met zijn Mozart interpretatie tijdens het Carl Flesch concours de critici plat kreeg. Hier kon hij aanvankelijk met pijn en moeite een handjevol conservatorium leraren bij elkaar krijgen toen hij met Bron en medeleerlingen in Den Haag kwam voorspelen.soundboard schreef op 07/12/2006e vraag waarom Janine in Engeland wel op handen gedragen wordt en hier in Nederland nauwelijks is moeilijk te beantwoorden: ik heb er geen ander antwoord op dan dat het misschien met een andere cultuur te maken zou kunnen hebben.
Nog een paar opvallende verschillen: Engeland is het land dat jaar na jaar in het kader van de Proms een divers en zeer goed bezocht programma van klassieke muziek biedt. In de zomer(!) Ik heb wel eens kaartjes voor een relatief onbekend concert proberen te krijgen. Tevergeefs. In Rotterdam zou André Rieu niet eens de kleine zaal van de Doelen kunnen vullen. Al zou je hem gratis maken.
Tijdens de Proms zendt de BBC op normale tijden regelmatig en integraal concerten uit met grote solisten en/of dirigenten. Met voor- en nabeschouwing van deskundige critici en een volwassen uitleg voor een algemeen publiek. Als bonus is er vaak nog een interview met de solist of dirigent. In Nederland wordt serieuze klassieke muziek versnipperd en mondjesmaat op de meest onmogelijke tijden uitgezonden. Zondagochtend 10 uur bijvoorbeeld (Vrije Geluiden van de VPRO). Sinds Prins Claus is overleden wordt er aan een instituut als de Iordens Viooldagen helemaal geen aandacht meer geschonken. Wie behalve een kleine kring kent zoiets als de SJMN? Cultuur verschil? Zeker weten. En dat verschil bevestigt de status als groot solist van iemand zoals Janine en zegt iets over het onderscheidingsvermogen hier te lande waar de druiven behoorlijk zuur kunnen zijn.
En velen met hem. Ik waag het echter te betwijfelen of hij daarmee de gemiddelde liefhebber van klassieke muziek aanspreekt.soundboard schreef op 07/12/2006:Ja natuurlijk is André zijn publiek kwijt wanneer hij een vioolconcert van bijvoorbeeld Brahms speelt. Wat hij overigens best zou kunnen.
Wat het Wiener op het Nieuwjaarsconcert stukken beter doet. Maar dat is persoonlijk.soundboard schreef op 07/12/2006:Het publiek komt immers niet voor Brahms, maar voor een wals van Strauss om maar even iets te noemen.
Maar dat is nog geen verbod om het enthousiasme voor mooie en door een opmerkelijk goede soliste uitgevoerde muziek te willen delen.soundboard schreef op 07/12/2006:.Dat moet ook niet, want genieten van een stuk muziek is van jezelf, is persoonlijk, dat laat zich niet ‘aansmeren’ omdat een ander het zo mooi vindt.
[edit](Dit bericht is door Harry bijgewerkt op 07/12/2006 om 22:58 uur)[/edit]
[edit](Dit bericht is door Harry bijgewerkt op 07/12/2006 om 23:01 uur)[/edit]