Hier komt die 50 gram vandaan. Ik heb het niet verzonnen.Een ideale barokstok (voor viool) weegt rond de 50 gram (.....)
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hier komt die 50 gram vandaan. Ik heb het niet verzonnen.Een ideale barokstok (voor viool) weegt rond de 50 gram (.....)
*proest haha*Nee hoor, mijn viool niet, zegt-ie![]()
wat is een steekslof? Kom er via Google niet goed achterEn dé barokstok bestaat niet: je hebt zeventiende-eeuwse modellen met een steekslof, vaak heel licht (40-45 gram) en de wat latere modellen met een spanschroef, vaak ook iets zwaarder.
Een van de gambaspelers van Spirit of Gambo liet mij zien dat er spanning gebracht wordt door met 1 vinger om het haar te spelen (in gamba-consort misschien nog niet, later wel). Ook tijdens het spel wordt de spanning gewisseld. Dat is natuurlijk anders dan bij violen (alleen de stokvoering al), maar zo gaan gambisten dus om met een slof die het haar niet aan kan spannen met schroef..... Met een steekslof heb je dus één soort spanning op het haar, je kunt het haar niet strakker of losser spannen. Als je klaar bent met spelen, maak je de slof weer los. Ik zal proberen foto' s te plaatsen.