Het antwoord is niet zo eenduidig, maar afhankelijk van individuele gevallen.
Ten eerste vind ik het als verkoper én docent het allerbelangrijkst dat je open en eerlijk communiceert wat een (potentiële) klant/leerling kan verwachten en dat je hierin ook advies geeft gebaseerd op de persoonlijke situatie van die klant/leerling. Wel is het belangrijk een klant/leerling verder vrij te laten in zijn/haar beslissing.
In sommige gevallen kun je de klant tegemoet komen ook als dat tegen je advies in gaat (bijvoorbeeld bij de aanschaf van een instrument), in andere gevallen (wat bij lesgeven met name om de hoek komt kijken) moet je jezelf als docent afvragen of je de verantwoordelijkheid kan nemen.
Bij elk individueel geval van een leerling probeer ik erachter te komen wat zo iemand wil bereiken en of dat allemaal kan, of ik die verantwoordelijkheid kan nemen.
Als een absolute beginner zich meldt en zegt: ik wil prachtig viool leren spelen, ik wil er echt serieus mee bezig gaan, wil de grote klassieke stukken ooit kunnen spelen, maar ik wil alleen beginnen op elektrische viool, dan zeg ik: sorry, maar ik kan jou dat niet leren met alleen elektrisch en wil teleurstellingen voorkomen en wil geen onrealistische verwachtingen scheppen.
Als een absolute beginner zich meldt en zegt: ik heb een elektrische viool gekocht en wil daar in mijn bandje wat vioollijnen mee gaan spelen. Ik hoef niet op hoog niveau viool te leren spelen, maar wil in één of enkele lessen een paar basis beginselen van het viool spelen leren. Dan zeg ik: prima.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat dit volkomen fictieve situaties zijn. Ik heb momenteel geen elektrische vioolleerlingen. Veel elektrische violisten:
- Hebben al les op akoestisch gehad gedurende vele jaren en gaan daar ook mee door
- Willen helemaal geen les, de autodidacten onder ons... (wat ik dan ook weer afraad)
Is dit het antwoord op je vraag, Bert? Ik lijk wel gek: ik stel Bert eerst een vraag, hij antwoordt met een vraag en zonder eerst een antwoord van hem te eisen geef ik antwoord op mijn vraag. Ach ja... ik hoop dat dit verhaaltje een leuke bijdrage is geweest.