Ik vond de inbreng van Maurien heel tof, ze dacht fijn mee. Dat van die losse lijmnaden, ik ga dat meenemen in een gesprek met de bouwer.
En het artikel over Wolftonen (de link) was erg leerzaam. Ik vind het gewoon interessant en ik hoop door zelf meer inzicht te krijgen, samen met de vioolbouwer de klank helemaal in orde te maken. Het is zo idioot om bij een instrument met zo'n mooie klank, ineens een mindere toon te horen. Het klopt gewoon niet, hij vraagt erom om helemaal in orde gebracht te worden. Ik zou het zo gaaf vinden als het lukt. Hij heeft verder een heel fijne, ietwat romige klank, wat hem heel lief maakt als je zacht speelt. Wat verlegen en dat maakt me glimlachen.
Ik vraag me nog steeds af wat het grote verschil in die bes kan veroorzaken, na de trip door de regen en dan weer een poosje later, als hij weer een tijdje in huis ligt. Na zeg maar drie kwartier is de klank alweer heel anders en een dag later is hij weer redelijk op toon. Soort of leeftijd hout misschien? Of moet ik dan echt denken aan iets anders (zoals bijvoorbeeld een losse lijmnaad die dan aandacht vraagt)?
En daarnaast zou ik graag advies willen over hoe hiermee om te gaan. Want als ik eens ergens anders ga spelen, moet ik er nu in ieder geval voor zorgen tenminste een uur van tevoren aanwezig te zijn om de viool een beetje te doen acclimatiseren, want anders klinkt hij helemaal niet zoals ik wil dat hij klinkt! Nu zelfs (nog, maar ik ga er van uit dat dat verandert) met een erg lelijke bes, als ik ermee even door een regenbui moest gaan.
Hebben anderen niet ook zulke ervaringen met hun instrument en hoe ging je daarmee om? Zo'n groot klankverschil als het vochtig weer is? Inclusief het zichtbaar maken van een mindere toon (Wolftoon?) op zo'n moment? Of dat die dan misschien juist verdwijnt, zoals bij mijn viool eerst het geval was?
Hoi Daphne, je plaatste je bericht terwijl ik deze reactie typ, en het lijkt zelfs of je reageert op mijn vragen in deze post. Dank je wel! En inderdaad, voorlopig verkoop ik hem niet hoor. Maar hij is, zelfs met deze minder mooie bes, zoveel mooier als mijn oude viool, dat ik hier voorlopig liever op blijf spelen. En dat mag, van de vioolbouwer.
Jij herkent dus ook de verandering in klank bij natter weer? En doe je daar ook iets mee/aan?
Irene