Juupje schreef op 11/03/2006:
Hoi,
.............................
Dank je wel voor de prachtige link, daar ga ik zeker eens goed kijken. Boeken in het engels en duits zijn geen enkel probleem, dus laat maar horen!.......
(..................)
Juupje
Bert wil je wel naar Den Haag sturen maar voor iemand die in of in de buurt van Breda woont is de bieb in die plaats mogelijk de aangewezen weg.
Wanneer je in de bibliotheek onderstaande boeken over vioolbouw doorspit heb je in ieder geval een idee hoe zo’n instrument wordt gemaakt. Aanschaffen is nogal kostbaar maar soms wil een mens zoiets toch graag in eigen beheer hebben. De vetgemaakte zou ik aanbevelen.
Duits:
“Die Kunst des Geigenbaues” Auterur: Otto Möckel
“Die Geheimnisse Stradivaris” Auteur: Simone Sacconi (vertaald uit het Italiaans)
“Grundlagen der Geige und des Geigenbaues” Auteur: André Roussel
“Gegenbau und Klangfrage” Auteur: Konradt Leonhardt
Engels:
“Violin making as it was, and is” Ed. Heron –Allen (herdruk 1994)
Dan zijn er nog de wat meer algemenere boekwerken over beroemd geworden vioolbouwers:
“Antonio stradivari” His life and work (1644-1737) Auteurs: gebr. Hill
“The violin-makers of the Guarneri Family (1626-1762)” Auteurs: Gebr. Hill
Dan zijn er nog een aantal populairdere werkjes van bijvoorbeeld:
H.S. Wake, die best wel een aantal aardige tips geeft, maar naar mijn idee soms nogal ruw en vreemdsoortig (behandelen met chemicaliën en dergelijke) omgaat met een prachtig natuurproduct: hout. Hij heeft diverse werkjes uitgegeven met titels als, “How to make a double bass” of “A luthiers scrap book” en “Viola Making” en meer van dergelijke titels.
Ook niet te vergeten de uitgaves van Henry Strobel.
Dan laat ik de talrijke verhandelingen over de diverse lakrecepten maar achterwege omdat dat een beetje buiten het bestek van je interesse ligt, denk ik.