citaat Remi:
".........Vervolgens via marktplaats het boekwerkje Mens en viool van Jo Juda gekocht en vervolgens XYZ der Musiek van Casper Höweler. ........"
Jo Juda:
toen ik dat las moest ik denken aan de tijd dat ik als 7 jarig ventje vioolles had op de muziekschool in Groningen, aan de Sint Jansstraat, vlakbij de Martinitoren. Had de muziekschool een pamflet aan het raam met daarop de aankondiging van een concert van het GOV (Groninger Orkest Vereniging), met Jo Juda -die normaliter concertmeester was-als solist. In de Harmonie, Oude Kijk in 't Jatstraat. Wat een tijd geleden zeg.
Dan "XYZ der Muziek", ja die hadden we ook op de HBS. Verplicht nummer. Ik heb hem nog steeds ergens in de boekenkast staan. Kijk, wat daar in staat is tijdloos, zeker wanneer je even vergeet dat er een paar solisten in staan die toen nog springlevend waren, maar nu niet meer onder ons zijn. De uitleg en waar een bepaalde opera of operette over gaat, het staat er allemaal in.
Aan de andere kant, wie had toen kunnen weten, dat je zo'n boek ook weer niet nodig hebt, omdat nagenoeg alles wel via internet tot je gebracht kan worden. Het is vaak een kwestie van het juiste zoekcriterium met de goede zoekmachine en dan lukt het wel. Zelfs afbeeldingen met een geluidsfragment: het kan allemaal. En toch, zo'n boek, doe je niet weg. Waarom weet ik ook niet precies, heeft nostalgische waarde zegt men dan. Ja, zou heel goed kunnen.