Ik heb me bij het doorlezen van de oplossing van Michiel een beeld proberen te vormen van de toegepaste methode. Ik denk dat in dit geval het slagen van de operatie te danken is aan het feit dat er uiteindelijk beweging is gekomen in het van draad voorziene gedeelte van de spanschroef. Want, stel dat er door met het aanleggen van enige kracht de schroefdraad zou zijn gebroken? Het gedeelte was immers aangetast door oxidatie, dus dat is niet ondenkbaar. Het gedeelte met knop heb je dan in je handen en kan terzijde worden gelegd.
Dan zit er nog een gedeelte van de schroefdraad door de moer heen plus het resterende gedeelte van de schroefdraad wat daarachter zit (gericht naar de punt van de stok). Dan kan de slof nog steeds niet uit de uitsparing gehaald worden, want die wordt geblokkeerd door het resterende schroefdraadeinde!!
M.a.w. ik denk dat Michiel erg blij mag zijn dat het met een beetje extra kracht gelukt is beweging te krijgen in de spanschroef.
Daarom vind ik het ook zo jammer, dat Bert hier met geen enkele letter een woord aan wil wijden. Natuurlijk kan niets worden afgedwongen, maar in het algemeen belang van dit forum zou het toch sieren als hij ‘zijn oplossing’ zou willen ventileren, tenzij hij dit ziet als prijsgeven van een ‘beroepsgeheim’, wat het denk ik niet is.
Ik heb in ieder geval mijn gedachten er nog eens over laten gaan en kom tot een mogelijke oplossing, die er in het kort op neer komt dat de toegang tot de verroeste draadeinde verkregen moet worden via de binnenkant van de slof. Dat zou inhouden dat het haar aan die kant verwijderd moet worden, maar dat is niet onmogelijk. Er zou dan een soort demontage moeten volgen om het ‘moer-gedeelte’ waar het schroefdraad doorheen gaat los te krijgen. Misschien dat zoiets lukt door een klein gaatje te boren in dat gedeelte van de slof waar zich het deel van de schroefdraad van de moer bevindt. Dat gedeelte zou dan verwijderd moeten worden m.b.v. een slijpschijfje o.i.d. Later dient het gemaakte gat weer te worden opgevuld om een stevige bevestiging van een niuewe moer te waarborgen. Op deze manier kan de slof wèl van de stok worden los gemaakt en daarna kan de hele reparatie beginnen met hier en daar nieuwe onderdelen.
@Remi:
is de kranenvet die jij bedoelt niet hetzelfde als Siliconenvet?
Ik heb me laten vertellen dat kaarsvet het beste is.
Een druppeltje olie schijnt niet goed te zijn. Ik doe het echter wèl met olie, maar zéér spaarzaam, omdat de stok niet daarmee doordrenkt mag worden. Na opbrengen, testen en smeren (door te draaien), daarna met een tissue de overtollige olie weer verwijderen.
Groet,
Frits