Ik ben vandaag aan de slag gegaan met de stuc.
De eerste lading stuc is helaas zo de prullenbak in gegaan omdat ik mij vergist had in de mengverhouding.

En toen ik er achter kwam was het te laat om te corrigeren.

Maar goed kan gebeuren , dus direct nieuwe aangemaakt.
De stuc in het water gieten, 5 minuten laten weken en dan roeren.
tijdens het experimenteren ben ik erachter gekomen dat als ik de stuc 30 minuten laat staan en deze af en toe goed roer/doorkneed de stuc fijner word dan dat ik het er na de eerst 5 minuten direct ga gebruiken.
En dus 30 minuten wachten en af en toe roeren.
Ik ben begonnen met de bodem van de mal en daarvan ook alleen nog de bodem en niet de zijkanten.
De bodem is recht en dus kan ik op dat stuk van de mal mooi leren hoe ik de stuc het beste kan opbrengen, uitsmeren en overal de laag even kan krijgen.
En ook hoe ik de stuc na het opbrengen mooi vlak kan krijgen.
Ik heb de stuc gewoon met mijn handen uit de emmer geschept op de mal gekwakt en uit gesmeerd .
Dat ging best goed.
De randen hebben extra aandacht gekregen omdat daar op een of andere manier de stuc laag minder dik werd.
Toen de stuc overal op de bodem zat heb ik een raamwisser gebruikt om de stuc voor de eerste keer vlak te maken.
En dat werkte heel erg goed.
Nu moet de stuc minstens 60-90 minuten opstijven, daarna kan ik deze opnieuw vlakmaken.
Daarna 30-45 minuten wachten en dan kan ik het met een natte spons helemaal super glad maken.
En eventueel na dat de stuc bijna droog is nog een keer natmaken en vlak maken.
Dus nu is het wachten tot de boel opstijft.
En het ziet er nu zo uit, dit is nog zonder de stuc, en de mal is geschuurd
Dit is de bodem van de mal met de stuc net opgebracht

Je kunt de vegen van de raamwisser nog zien en ziet dat de stuc nog ruw is.
Na het opstijven ga ik dit nog bijwerken, zodat het geheel ( als het volgens plan loopt) mooi glad word