BertBoonVioolbouw
|♫♫|♫♫|♫♫|
In UV licht kijken is niet zonder risico voor de ogen!
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Inmiddels ben ik begonnen met proefstukjes lakken om te zien hoe dat gaat: (.....)
Kijkend naar de kleur zal er een laag of 10 nodig zijn denk ik.
Dat hangt geheel van de intensiteit af. Met TL-UV lampen zal het reuze meevallen. Maar beter is natuurlijk er niet onnodig lange tijd inkijken.In UV licht kijken is niet zonder risico voor de ogen!
Zwembroek, zonnebrand, zonnebril en schaven maar!In UV licht kijken is niet zonder risico voor de ogen!
Wanneer je 10 lagen lak opbrengt om de gewenste kleur te krijgen is het totale lakpakket veel te dik. [...]
Leuk en leerzaam om al je vorderingen te volgen, zelf ben ik ook al een tijdje bezig met een alt viool te maken. Maar door andere werkzaamheden kan ik zo af en toe wat aan de viool doen. Maar erg boeiend om ermee bezig te zijn!!Dank! Het is mij duidelijk. Ik ga aan de slag met een nieuw proefstukje en eerst sealen.
De olielakken van Hammerl (producent Joha), bevatten bij mijn weten geen siccatief. De begeleidende informatie meldt dat het drogen van een enkele laag olielak een droogtijd heeft van 1 tot 5 dagen!Voor de lakken van Hammerl is helemaal geen UV kast nodig: ze bevatten een siccatief (droogmiddel)
Als je geen kopieën bouwt hoef je je ook niet druk te maken of bepaalde onderdelen wel voldoen aan die van de grote meesters. Ik zou gewoon een eigen vorm c.q. stijl aanhouden. Je kunt later altijd nog een poging wagen een 'Messiah' na te bouwen inclusief het antiek maken, wat weer een vak apart is.Ik zou nog kijken hoe de "Groten der Aarde" hun randen en vleugels vormgaven: dat is vaak iets ronder.