Geen idee. Maar ik bedoel er lindenhout mee.Is Linden Duits voor lindehout?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geen idee. Maar ik bedoel er lindenhout mee.Is Linden Duits voor lindehout?

Lindehout, linden, hetzelfde.
Als je daar dan de uitholling aanbrengt verdwijnt de verkleuring waarschijnlijk wel.De verkleurde kant komt aan de binnenkant.
De vele instructies die ik heb geraadpleegd, toonden geen van alle hoe je het bovenste klosje (en eventueel de hoekklosjes, afhankelijk van het model) korter maakt. Het bovenste klosje zou 30mm hoog moeten worden, terwijl het onderste 32 moet zijn/blijven. Voorwaarde om het goed te meten leek mij dat de bovenzijde helemaal recht moest worden, maar dat kregen mijn amateurhanden ook met goed gereedschap niet voor elkaar.

Als het is uitgevoerd zoals ik heb geschetst in #27, heeft dat alleen effect op het bovenblad. Ik neem tenminste aan, dat vóór het aanbrengen van het verloop de randen van de krans waar het onderblad aan moet, volkomen vlak is. In dat geval staat het achterblad er niet "onder een hoek op".Bij mijn viool lopen de ribben dus nu taps toe van 30 naar 32 mm van het bovenste klosje naar de eerste hoekklosjes. Dat betekent dat straks het achterblad er onder een hoek op moet. Dat kan niet de bedoeling zijn denk ik?

Als het is uitgevoerd zoals ik heb geschetst in #27, heeft dat alleen effect op het bovenblad. Ik neem tenminste aan, dat vóór het aanbrengen van het verloop de randen van de krans waar het onderblad aan moet, volkomen vlak is. In dat geval staat het achterblad er niet "onder een hoek op".
[...]Op de tweede foto in #28 zie ik dat de kransdelen niet gelijk van dikte zijn: goed te zien in het hoekpunt.
Maar het hoekpunt is niet volgens de 'regelen der vioolbouwkunst' aangebracht (laatste foto in #2).
Mogelijk dat met onderstaand plaatje duidelijk wordt wat het verschil is. Met name het aanbrengen van de boog in B is een wezenlijk verschil. Daardoor gaat de vloeiende lijn van de klos over in die van het kransdeel:

Leuk geprobeerd! Gewoon beter kijken lijkt mij!O ja, het was een achterblad uit één stuk!
Nou, dan zal de 'naad' zeker vast blijven zitten. (Is een potloodstreep).
Had jij niet een nieuwe monitor? Moet wel een hele goede zijn met een hoge resolutie.

Die 'sierlijst' heet inleg (Engels: inlay).Het maken van de sierlijst komt al in zicht, (.....)
Watis eigenlijk het beste stuk gereedschap om dit te doen? De nr. 4 blokschaaf doet het redelijk maar neemt af en toe toch een hap uit het hout, ongeacht de richting. Een kleine vingerschaaf doet het wel prima maar is te klein...