Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Natuurlijk, dat wil iedere viool- en celloliefhebber graag weten.Kennelijk leeft die vraag toch naar hoe je dan veilig een blad verwijdert.
Ja, als het inderdaad lukt om zonder problemen de hoeken los te krijgen ben je al een heel eind. Maar het probleem is juist dat je die hoeken veel gemakkelijker en met minder kans op scheuren/breuk los krijgt wanneer je aan weerszijden van de hoekklosjes het blad al hebt kunnen losmaken. Ik heb ook nergens beweerd dat je "in het midden moet beginnen".(.....) Als je het blad voorzichtig losmaakt, te beginnen biij een van de hoeken waar het grootste lijmoppervlakk is...ik denk dat als je al die hoeken onder handen neemt je dan de grootste weerstand hebt verholpen. Als je eerst in het midden begint, zou ik mij kunnen voorstellen dat je dan door het lijmoppervlak in de hoeken juist in de problemen komt en het blad gaat breken. (.....)
Frits, je schrijft:
"Ik zou als gereedschap ook geen bot gemaaktdik keukenmes nemen, zoals Geert voorstelt, omdat die veel te dik is."
Ik weet niet waar je dat hebt gelezen maar ik schreef:
Een rond niet te dik keukenmes zonder kartels
Het is een keuze om de toets te laten zitten, dat kan inderdaad.Wat ik me verder afvraag is wat Tobias vervolgens gaat doen met het bovenblad. Dunner maken lijkt gemakkelijk maar op de bonnefooi er wat afschuren is niet echt de manier. En laat je dan de basbalk zitten of haal je die er af?
Als het bovenblad er af is zijn er dus weer nieuwe uitdagingen.
"Ik zou als gereedschap ook geen bot gemaaktdik keukenmes nemen
Ja, niet alleen los maken, maar ook dunner maken om de klank te verbeteren want daar ging het Tobias om!Ha mooi, apart onderwerp blad losmaken!
Het hangt af of het dan nog sterk genoeg is, want hoe dunner het materiaal wordt des te gemakkelijker kun je het verbuigen. Er is wel metaal wat erg sterk is en moeilijk verbuigt. Dat moet je hebben. Of dat een paletmes kan zijn moet je ter plekke uittesten: als het gemakkelijk te verbuigen is, dan is het niet geschikt.En een pallet mes? Die kunst schilders gebruiken om verf te mengen, zou dat kunnen werken.
Die zijn vaak dun en smal.
Ik ben nog niet eens begonnen.
Wel heb ik het een tijd geleden met water gedaan. Gewoon een oude viool vol laten lopen met water.
Het bovenblad was toen zeer gemakkelijk te verwijderen maar was wel na droging dusdanig vervormd dat het niet meer te gebruiken was.