Goede avond.
Mijn eerste bericht op het strijkersforum. Als beginnend cello speler hoop ik nog vaak op het forum terug te komen. Erg nuttig en leerzaam en vooral ook leuk.
Nu heb ik meteen ook een leuke vraag.
Op een oude cello met een prachtige klank trof ik snaren met de volgende kleurcoderingen ik aan.
C - snaar: kielhoutje violet, kam rood
G - snaar: kielhoutje violet, kam blauw
D - snaar: kielhoutje lichtblauw, kam rood
A - snaar: kielhoutje lichtblauw, kam rood
Nu dacht ik voor de C een dominant Thomastik medium met kunststof kern te hebben herkend, en voor de D en A Jargar staal, forte snaren, maar de G snaar is v.w.b. de kleurcode een raadsel omdat het volgens de kleuren een C-snaar is?
Wordt dit wel eens gedaan? Ik bedoel op een 4/4 cello de C- snaar opdraaien naar G?
Of is er wellicht iets vreemds met de kleurcoderingen aan de hand?
Groet,
Peter
Mijn eerste bericht op het strijkersforum. Als beginnend cello speler hoop ik nog vaak op het forum terug te komen. Erg nuttig en leerzaam en vooral ook leuk.
Nu heb ik meteen ook een leuke vraag.
Op een oude cello met een prachtige klank trof ik snaren met de volgende kleurcoderingen ik aan.
C - snaar: kielhoutje violet, kam rood
G - snaar: kielhoutje violet, kam blauw
D - snaar: kielhoutje lichtblauw, kam rood
A - snaar: kielhoutje lichtblauw, kam rood
Nu dacht ik voor de C een dominant Thomastik medium met kunststof kern te hebben herkend, en voor de D en A Jargar staal, forte snaren, maar de G snaar is v.w.b. de kleurcode een raadsel omdat het volgens de kleuren een C-snaar is?
Wordt dit wel eens gedaan? Ik bedoel op een 4/4 cello de C- snaar opdraaien naar G?
Of is er wellicht iets vreemds met de kleurcoderingen aan de hand?
Groet,
Peter