Ik speelde net een stukje zonder kinsteun dan maar, ik ben aangenaam verrast. Dit voelt fijner aan eigenlijk. Mag dat, zonder steun spelen? Ik heb de vraag ook even naar lesgeefster gestuurd...
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heb je geen sleuteltje in het vakje van je vioolkoffer? Daar kun je je kinstuk heel simpel mee vast zetten. Oppassen dat je het sleuteltje niet te ver door het gat steekt, anders beschadig je de lak. Een beetje vast draaien (rechtsom), daarna controleren of het kinstuk vast zit. Anders nog wat verder aandraaien. Controleer beide klemmen!Ik zit weer vast, kinstuk komt hele tijd los. Morgen naar de vioolbouwer bellen, dat ik na het werk kan langsgaan.
Maar goed dat ik een vioolbouwer vlakbij vond. Ik durf er niet aankomen.
Dat mag, maar doe er dan even een doekje o.i.d. tussen, anders is je viool straks kaal.Ik speelde net een stukje zonder kinsteun dan maar, ik ben aangenaam verrast. Dit voelt fijner aan eigenlijk. Mag dat, zonder steun spelen? Ik heb de vraag ook even naar lesgeefster gestuurd...
Lijkt me vreselijk lastig spelen in de hogere posities. Als je tot nu toe enkel speelt in Pos.I zul je er wel mee uit de voeten kunnen, maar krijg je straks 'last', bij de hogere posities.Ok, merci voor de reacties, lesgeefster heeft ondertussen ook gereageerd, zijzelf verkiest ook spelen zonder steun. Ik ga eens kijken voor een mooie bandana of zoiets dergelijks.
De kinhouder is slechts een redelijk recente uitvinding: in de 19e eeuw en eerder speelde iedere violist zonder kinhouder. Ook zonder schoudersteun overigens, want die zijn nog later uitgevonden.
Veel oudere violen vertonen daar lak-slijtage, maar bij minder oude violen is die plek soms ook geïmiteerd om het instrument ouder te laten lijken.
Ik had een oudere Franse viool in de collectie waar de betreffende plek geheel was ontdaan van lak en waar ook het zachte deel van het hout (zomerhout) diep was ingesleten, kennelijk door een "musicien" die niet al te vaak de barbier bezocht.
Maar cake hebben wij hier in Nederland ook!Is echt een stukje taart (engels mag niet op dit forum).
Mag dus ook niet....Fluitje van een cent. Maar dat is geen strijkinstrument.