Onder voorbehoud dat de meer ervaren spelers op het forum me tegen spreken hier alvast mijn bijdrage.
Inderdaad is de beste manier om accenten te spelen het gebruik van de vingers wat nogal wat oefening vraagt. Je kan misschien beginnen met de basis voor de martelé boog techniek:
Dit vraagt een grotere controle dan de standaard detaché streek en je moet er goed op letten dat je steeds mooi recht strijkt en een heldere toon creëert.
Ook de verdeling van de boog is belangerijk, het accent wordt vooral gevormd door de extra druk en niet door de snelheid van de boog.
Kan ik hier ergens reageren met vind ik ZEER leuk?
Ik word eerlijk gezegd steeds nieuwsgieriger naar al die technieken , de termen vliegen hier rond mijn oren en jullie lijken allemaal al zo vertrouwd daarmee en met het repertoire van de beginnende violiste... ik ben echt maar Beginnertje en weet nog helemaal niets denk ik dan. Behalve de zeer verbeeldende uitleg van de lesgeefster over hoe ik mijn strijkstok in de snaren moet laten 'happen' voor accenten.
Maar goed, dan herinner ik me weer Tobias zijn raad: niet alles tegelijk willen!
In ieder geval: ik stuurde gisteren een korte opname door naar de lesgeefster met mijn staccato-achtige pogingen, en de vraag of het zo mag : de stok miniem laten loskomen van de snaren. Ja dus, ze vond het goed klinken, maar wel de commentaar dat het goed ontspannen moet. Sinds ik dit gisteren ontdekte komt Swallowtail Jig opeens vanzelf eruit. Traag dan wel, maar goed, het deuntje is er.
Laatst bewerkt: