Ik weet niet waar je het over hebt en ik heb geen zin om daar voor te gaan googelen.(.....)Betaal jij, Frits, royalties aan de rechthebbende van de Guust-strips (uitgeverij Dupuis vermoed ik?)![]()
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik weet niet waar je het over hebt en ik heb geen zin om daar voor te gaan googelen.(.....)Betaal jij, Frits, royalties aan de rechthebbende van de Guust-strips (uitgeverij Dupuis vermoed ik?)![]()
Onder die plaatjes staat Strijkersforum, m.i.v. 10 februari 2014 is toen uitgebreid over de carbonviool gediscussieerd.Tobias: die link klopt volgens mij niet! Niks over de bouw van een koolstof viool.
Aha, op die fiets. Een plaatje onder mijn 'handtekening'.Ik wil het wel uitleggen: je gebruikt een afbeelding uit een Guust-strip als Avatar. Wanneer die afbeelding niet rechtenvrij is, loop je het risico op een rekening voor het gebruik van de rechthebbende. Als de afbeelding rechtenvrij is, is er niet zoveel aan de hand, maar ik zou het verifiëren. Ik snap dat je iets beters te doen hebt maar een gewaarschuwd man.........
Ik schrik me dood nu ik dit allemaal lees, voor de zekerheid ga ik mijn Avatar veranderen, ik teken zelf wel een plaatje.Maar ik denk dat vele Avatars eigendom zijn van iemand anders.
Ik schrik me dood nu ik dit allemaal lees, voor de zekerheid ga ik mijn Avatar veranderen, ik teken zelf wel een plaatje.
Wanneer een koolstofinstrument volledig is uitontwikkeld en algemeen aanvaard, dat kan zo'n ding worden gefabriceerd met een uiterst hoge herhaalbaarheid. Dat betekent dat ieder instrument hetzelfde klinkt. Het enige waar men dan nog wat variatie in aan kan brengen is de keuze van de snaren. Ik vraag me af of dat gewaardeerd zal gaan worden door het strijkinstrumentenminnend publiek. Maar daar is ook wel weer een oplossing voor: wanneer men de juiste invloed kent van een bepaalde variabele kan de klank daar op worden aangepast en kun je bijvoorbeeld een cello kopen met een heel warm geluid of eentje die over het hele klankgebied helder is. De hele truc zit 'em in het feit dat ieder blad reproduceerbaar te maken is in tegenstelling tot houten bladen c.q. instrumenten.
In het algemeen geldt dat je bij een zuiver vergelijk het liefst één variabele wilt beoordelen. Dan moet je dus niet ook nog eens het type strijkstok gaan variëren of een andere speler op eenzelfde instrument 'zetten'. Volgens mij moet je dan enkel gaan vergelijken tussen meerdere instrumenten allemaal onder dezelfde omstandigheden. Dus ook géén andere snaren op een ander instrument! (Het kunnen nooit precies dezelfde zijn, maar binnen de mogelijkheden acceptabel). Diegene die speelt moet dan steeds dezelfde zijn, anders introduceer je een variabele. Ik denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel.
Aha. Zo bezien hoeft de fabrikant geen andere instrumenten te fabriceren en kan hij met een eenheidsworst volstaan. De variatie wordt dan wel aangebracht door de bespeler zélf! Dat kan zijn: snaren, strijkstok en manier van spelen enzovoort.
Juist bij houten violen ontstaat bij in serie geproduceerde instrumenten de variatie. Alle bladen per instrument zijn exact hetzelfde. De enige variatie ontstaat door de verschillen in het stuk hout.Dat geldt juist niet bij koolstofinstrumenten.En laten we wel wezen: er worden ook heel veel violen massaal geproduceerd op een manier waarop ik ook niet geloof dat er verschil in klank is. Misschien nét ietsies meer dan in massaal geproduceerde carboninstrumenten.
Juist bij houten violen ontstaat bij inserie geproduceerde instrumenten de variatie. Alle bladen per instrument zijn exact hetzelfde. De enige variatie ontstaat door de verschillen in het stuk hout.Dat geldt juist niet bij koolstofinstrumenten.
Als je met 'hout' de bladen bedoelt: ja inderdaad, ieder blad is uniek.Ja, dat is ook weer zo! Hout is uniek, koolstof niet.
Als je met 'hout' de bladen bedoelt: ja inderdaad, ieder blad is uniek.