Marcelita, theorielessen bij de muziekschool ?? Ik kreeg gelijk beelden van theorie lessen voor je rijbewijs, maar om cello te spelen theorie ? Wat moet ik me daar bij voorstellen dan ?
Ja, maar dat is dus wel voor alle mensen die muziekinstrumenten zijn gaan spelen. Je leert daar over maat, ritmes, toonhoogten, soorten toonladders, je leert het op gehoor herkennen.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet naar die lessen ben gegaan. Voor een deel had ik die kennis al opgedaan toen ik piano speelde en er tussendoor dingen werden uitgelegd. Ik heb dus toch wel wat opgestoken van toonsoorten, herkennen van mineur en majeur.
Maar verder heb ik behoorlijk de pé aan het soort kennis "dat je nou eenmaal moet weten".
Ik kan mij wel inleven in de reactie van
@Hopf
Een hoop gezeur: solfège, contrapunt en harmonieleer. Uit je hoofd uit de eerste drie omkeringen van het kwart-sext-akkoord kunnen spelen

Gelukkig is analyse nog erger.
Er moet voor mij dan wel een concreet belang zijn. Dat miste ik, want ik speelde fijn piano en met cello ben ik ook lekker bezig. Allerlei gedetailleerde kennis over 'overmatige kwart' en 'verminderde kwint' om het te weten...Daar ga ik dus niet een uur voor in een lokaal zitten, gratis of niet.
Misschien vloek ik nu wel in de kerk.
Toonladders (en de kwintencircel) kende ik wel, maar die gaan pas echt leven als je ermee aan de slag gaat. Ik ben dan zoiemand die dan verder gaat opzoeken en lezen. Als je een begeleiding voor een dans of lied moet bedenken, ga je natuurlijk kijken naar bijvoorbeeld de toonaard en verdere kenmerken op gebied van maat en ritme.
Intussen is er dus wel vanalles te vinden op internet
http://wp.digischool.nl/muziek/oefenen/
Je kunt ook "muziektheorie voor dummies" kopen of bijvoorbeeld "Muziek op papier" uit de serie van de tipboeken van Hugo Pinksterboer.
Je kunt ook de mazzel hebben dat je van een muziekjuf/vriendin een stapel afgedankte syllabi krijgt van de theoriecursussen van haar muziekschool voor de niveaus A-D.
Zo haal ik eruit waar ik wat mee kan en misschien later kan ik nog met meer info wat. Zo shop ik dus wat voor als ik vragen heb en ik heb natuurlijk dan ook nog eens een leraar voor evt. nodige toelichting.