En als de dirigent nu zegt dat de violen de kwarten spelen, de altviolen de kwinten en de cello's de tertsen, snap ik nu eindelijk ( na de theorie lessen) waar ze het over heeft.
En dat is interessant, niet noodzakelijk maar wel leuk om te snappen.
Geeft een nieuwe dimensie aan muziek maken..
En ook de uitleg van de verschillende soorten top ladders vond ik heel verhelderend.
Nu begrijp ik eindelijk wat de verschillen zijn en hoe die zijn ontstaan.
Ik had nooit het kunnen ontwarren waarom ik het spelen van een melodische toonladder zo ingewikkeld vond.
En waarom speel je in de wereldmuziek soms stukken waarbij in het hele stuk bepaalde kruizen of mollen standaard hersteld worden?
Vond ik allemaal heel raar.
Natuurlijk is dit aan het begin van je muzikale carrière nog niet interessant.
Maar als je verder komt zou het best interessant kunnen zijn.
Daar komt nog bij dat ik het gewoon leuk vond om wat meer achtergrond kennis te hebben van waar ik mee bezig ben.
En nee, theorie verbetert niet je cello spel en het verbetert ook niet je klank, maar de theorie heeft wel het algehele plezier in muziek maken verbetert .![]()
Marloes S,
Graag een kleine opheldering. En dat betreft dan: 'En als de dirigent nu zegt dat de violen de kwarten spelen, de altviolen de kwinten en de cello's de tertsen, snap ik nu eindelijk ( na de theorie lessen) waar ze het over heeft.'
Want zoals het er nu staat is mij niet duidelijk wat je bedoelt. Spelen ze dat allemaal tegelijk? Welk stuk is dat? Is die dame wel een, al dan niet theoretisch gevormde, dirigent? Help me!