Op het internationale celloforum komen dit soort vragen vaak voorbij, vooral bij de Amerikanen, die binnen hun eigen land nogal wat afvliegen. Bij sommige mensen gaat het goed: zij mogen ofwel hun cello (gratis) mee het vliegtuig innemen, of ze kopen een extra stoel voor het instrument.
Anderen kopen een extra stoel, maar mogen dan toch hun cello niet meenemen. Misschien heeft dat wat te maken met de pin, of misschien gewoon met de grootte en veiligheid?
Hoe het met de pin zit, weet ik niet, maar het lijkt me dat de beveiliging er niet erg blij mee is, het is tenslotte nogal een scherp voorwerp. Je mag ook geen messen of tentharingen als handbagage meenemen, dus een cellopin waarschijnlijk ook niet.
Ik las laatst een engels BBC artikel, dat beroepscellisten af en toe niet door de douane komen met hun cello.
Als je de cello niet mee de cabine in mag nemen, kun je hem laten inchecken zodat hij in het bagageruim terecht komt. Dit is geen leuke omgeving voor een cello. Je moet hem dan in een sterke koffer doen, en misschien ook nog een speciale flight case eromheen doen, wat een enorm geval is en nogal onpraktisch. Niet leuk om over het vliegveld te slepen, zeker als je nog meer bagage hebt.
Bij sommigen gaat het dan zelfs nog mis. In het bagageruim en op weg daarnaar toe loopt je cello een grote kans om beschadigd te worden. Vliegtuigpersoneel gaat waarschijnlijk niet anders om met cello's dan met andere bagage. Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat je (dure?) koffer ook de nodige schade oploopt.
Al met al zou ik het risico niet nemen. Liever 20 dagen zonder cello, dan een kapotte cello en/of een enorme rekening van de vioolbouwer. Als hij echt zwaar beschadigd is, duurt het misschien wel weer langer dan die 20 dagen om hem te laten repareren.
Kun je op de plek van aankomst trouwens wel spelen? Als je in een hotel of iets dergelijks gaat, weet ik niet of je buren er wel op zitten te wachten? Of misschien vinden je mede-reizigers het wel helemaal niet leuk als je hun steeds verlaat om cello te gaan spelen? Ook als je een hele actieve vakantie gaat ondernemen, komt je cello misschien wel niet zo vaak uit zijn koffer, omdat je toch steeds weg of moe bent, of liever nog even in de zon ligt.
Ook ik mis muziek maken als ik op vakantie ben, dus ik snap best waarom je je cello mee wilt nemen, maar ik zou me echt goed afvragen of het het wel waard is. Op het internationale celloforum is dat ook vaak de conclusie: tenzij het echt niet anders kan of je een concert moet geven, neem je cello dan niet mee. En als je hem wel mee neemt, ben dan voorbereid op de schade.
Als je hem thuislaat is het weerzien na 20 dagen alleen maar mooier