Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Een heel ander type en toepassing van een sourdine: de (dikke en sterk dempende) 'oefen-sourdine'. Een ideaal ding, dat ik (amateur-cellist) met veel plezier veelvuldig gebruik. Er zijn metalen oefensourdines, die ik niet zou aanraden, omdat ze het bovenblad van de cello kunnen beschadigen, als ze vallen, en rubberen voorbeelden, die iets minder sterk dempen maar ook prima zijn. Met zo'n oefen-sourdine horen je huisgenoten en buren maar heel weinig, zodat je onbekommerd langdurig kunt spelen, en - belangrijk! - niet petieterig, bangelijk en muizerig gaat strijken, iets waartoe nogal wat amateurs een beetje geneigd zijn.
Dus, als je nog niet zo'n ding hebt: vooral kopen (een of twee tientjes) en los gaan!

om de bekende amateur-'bedeesdheid', waaraan ook ik geneigd ben te lijden (o.a. uit angst voor missers en valse tonen), tegen te werken
@Marcelita: ik heb eens, toen ik geen sourdine bij me had, houten wasknijpers aan weerszijden op mijn kam gezet. dat is voor velen ongetwijfeld vloeken in de kerk, maar het werkte prima. Ik vond het geluid zelfs best mooi. Ook de aanblik gaf me veel voldoening (inclusief de verwarde blikken van mijn mede-musici).