Overdrijven we de opmerking van m.t.w. von Wiederhold nu niet een beetje?
Hij schrijft dat hij een huurviool heeft, waarmee hij heel tevreden is, maar waarvan hij ook denkt dat hij hem niet zijn hele leven houdt. Ik vind dat logisch, dit ervaar ik zelf met mijn cello ook.
Toen ik mijn goedkope huurcello kreeg, had ik nog nooit een cello vast gehad en ik had dus zelf totaal geen idee waar ik op moest letten, laat staan dat ik er zelf al op kon spelen om de klank te horen die ik eruit voort zou brengen. In het begin moet je dus vertrouwen op andere mensen (leraar/verhuurder). Voor een beginner is mijn cello een prima instrument, maar nu ik er een klein jaar op speel, merk ik hoe 'koud' het instrument klinkt. Ook heb ik laatst een boekje gelezen over cello's waarin een beetje uitgelegd wordt welk onderdeel wat voor invloed heeft op de klank, dat vond ik heel leerzaam! Ik snap nu ook beter waarom een beter instrument een stuk duurder is.
Wat ik wil zeggen is dat je als beginner geen bakken met geld uit gaat geven aan iets waarvan je misschien nog niet weet of je het wel leuk gaat vinden. Dus je begint met een goedkoper huurinstrument, ontwikkelt ondertussen je techniek, smaak en gehoor en tegen de tijd dat je een beetje kunt spelen, heb je inmiddels voldoende gespaard voor een mooi, eigen instrument waar je wel lang mee zult doen. Tenminste, zo zie ik het.
Liuwe, jij kocht je viool toen je 21 was, en al negen jaar les had. Je had je dus al ontwikkeld en wist misschien ook al heel goed naar wat voor een instrument je op zoek was.
Volgens mij is m.t.w. von Wiederhold pas net begonnen, dus hij heeft nog negen jaar de tijd om op huurviolen te spelen voordat hij tot een misschien 'definitieve' aankoop over gaat.
Wat is dan precies het verschil tussen jullie situaties? Volgens mij bedoelen jullie namelijk hetzelfde