Opmerkelijk dat we het (bijna) nooit over soft snaren hebben. Zou dat zijn omdat we het vermoeden hebben dat onze celli met die snaren eerder scherp/snerpend dan zijdezacht/fluweel klinken? Zou bijvoorbeeld mijn cello met een snaar met nog lagere snaarspanning reageren met nare bijgeluiden?
Ik heb dus een cello die van zichzelf helder klinkt, vermoedelijk lijkt die van
@JanHut op de mijne, en wat zou zo'n cello doen met, bijvoorbeeld, allemaal softe snaren van, om maar wat te noemen, Larsen. Welke systematiek is er te bespeuren in het type cello (op het continuum tussen dof en helder klinkend) en snaarspanning?
Ik weet eigenlijk niet of ik daar echt goed achter zou komen op een middagje snarenwisselen in het kader van een snaar-analyse. Ik besef dat dit een heel eigenwijze gedachte is. Wie ben ik, als amateurcellist die zo'n beetje net komt kijken op dit terrein? Maar een snaar heeft ook even tijd nodig om met de cello samen te werken en mij de klank te laten horen die ze samen weten voort te brengen. Na een half uur weer nieuwe snaren proberen, of na een uur, gaat dat niet een beetje snel?
Natuurlijk moet je het uiteindelijk uitproberen om te weten wat er écht gebeurt met de klank, maar ik probeer van te voren al te begrijpen waarmee ik bezig ben om een gefundeerde keuze te maken in wat ik ga uitproberen. En dan wil ik daar wel langer mee spelen dan een middag om te weten wat ik ervan vindt. Nu, misschien dat een echt niet mooie combinatie zich na een half uur wel verraadt, maar toch...Er zit altijd ergens iets in mij van "geef het eens een kans".
Daarom dus de vraag of je van te voren al kunt verwachten dat bijvoorbeeld softe snaren op een helder klinkende cello niet fijn gaan klinken.