Sinds een jaar of vier speel ik nu met veel plezier cello. Ik ben echter ook heel erg gecharmeerd van de contrabas. Vandaag mocht ik bij mijn schoonvader even op zijn bas spelen en vond het minder moeilijk dan ik had gedacht. Ik had verwacht dat het strijken heel moeilijk zou zijn en het indrukken van de snaren heel zwaar, maar dat viel dus reuze mee. Wat ik wel moeilijk vond, was de vingerzetting, die heel anders is dan op de cello. Mijn schoonvader bood me aan om me les te geven. Ik zou dan voor bijv. een half jaar een bas kunnen huren en eens kijken hoe het bevalt. Ik wil echter ook doorgaan met cello. Nu vroeg ik me af of dit elkaar in de weg zou zitten. Volgens mij zijn er hier meer mensen die twee strijkinstrumenten bespelen. Ik hoor graag hoe dat bevalt en of het verwarrend is.
Mijn celloleraar heeft als tweede instrument contrabas. En in de buurt hier woont een contrabassist die als tweede instrument cello heeft. Om maar even aan te geven dat het dus voorkomt en misschien zelfs best vaak.
Ik heb bij een samenspeel project op de muziekschool ook even contrabas 'gespeeld'. Nu ja, ik kreeg summier les, kon even voelen waar de noten zaten die ik moest hebben en binnen de kortste keren was het één-twee-drie spelen maar!
Ik merkte hoe lastig ik het vond dat de snaren van de contrabas ten opzichte van elkaar andere intervallen hebben (e-a-d-g) en ik met die cello toch heel wat anders gewend was. Dus mijn oriëntatie was ik wat kwijt en dat voelde niet fijn. Verder was het inderdaad minder zwaar strijken, tokkelen en intoneren dan ik dacht, maar toch is het wel een duidelijk verschil met de cello, ook wat betreft afstanden tussen de tonen.
Het was een 3/4 contrabas. Dat komt best vaak voor, als was het maar omdat die beter vervoerbaar is met nog een beetje gewone auto. En hoe vond ik het? Best wel een aardige ervaring, maar het smaakte bij mij niet naar meer.
Als instrument vind ik het prachtig; er zijn hele mooie werken voor contrabas.
Als ik al aan een ander extra strijkinstrument zou denken, dan denk ik aan Viola da Gamba of altviool.
Ik ben benieuwd,
@MarjoleinG , hoe je ervaringen zijn als je aan het lessen bent en meer thuis raakt op de contrabas!