Ter inspiratie: ik heb een goedkope viool omgebouwd tot "reisviool". In essentie: twee zaagsnedes om de viool smal te maken en twee platen triplex erop gelijmd om hem weer stijf te krijgen. Een derde plaatje triplex met klitteband maakt het mogelijk om een normale schoudersteun te bevestigen. De strijkstok is maat 1/2. Op reis kan hij makkelijk mee het vliegtuig in: lengte 60 cm, past diagonaal in een volume van 55x35 cm, en anders durf ik hem ook wel in een koffer met kleren te stoppen. Voor transport is er een blokje om de kam te stabiliseren en een stuk karton om de sleutels te beschermen.
Bespeelbaarheid: ik ben begonnen met een VSO (120 euro inclusief speelklaar maken en strijkstok), die niet geweldig mooi klonk, maar wel bespeelbaar was. Na de verbouwing was de afstand tussen toets en snaren wat groter geworden, dus ik heb de kam wat moeten inkorten. Het geluid is er natuurlijk niet beter op geworden (klankkleur vergelijkbaar met die van een metalen demper, wel iets luider), maar het volstaat voor mij.
Reden: ik zie het niet zitten om op vakantie naast de bagage een vioolkoffer mee te zeulen, gedoe te hebben in het vliegtuig. Ik heb ook overwogen een elektrische viool te kopen, maar die besparen niet echt ruimte, op een enkel duur model na - en zo'n dure durf ik natuurlijk niet los in een koffer te gooien.
Plaatje ook op http://imgur.com/xmrUsLQ .
Dit is mijn eerste post hier. Over mezelf: man, leeftijd 40+, speel nu een half jaar viool (heb wel solide muzikale achtergrond). Niveau: bijna klaar met "Speel Viool 1".
Laatst bewerkt: