Reguz schreef:
Kunt U mij verklaren hoe het mogelijk is dat de kracht die NH op figuur 5 op bladzijde 5 on arching shape and violin tone in het eerste artkel ophttp://www.violin.uk.com/frame.htm
Dag reguz,
Sorry dat ik zo laat reageer. Je vraagt om uitleg bij de theorie van NH (Nigel Harris).
Zijn artikelen zijn te downloaden vanaf zijn site.
Vraag bij het artikel is hoe de krachten zijn uit te leggen bij onderstaand plaatje.
Considering first the long arch support system. Figure 5 shows a long section
through the plate carrying a load L at the bridge, which is resisted by a horizontal
reaction at the ends provided by the compression in the belly. A line of action of the
thrust at the ends is shown going in a straight line to the bridge. This line of thrust is
eccentric to the line of the wood and the eccentricity will induce the wood to move
upward in the end bouts. The result of carrying a load on the long arch alone is that
the crown of the end bouts cross arches rises and the plate edges in the end bouts
pull in.
Citaat: Nigel Harris uit: art9_On arching shape and violin tone. Part1-1.pdf
Hier wordt een bovenblad van de viool schematisch weergegeven en het effect van een kracht L
op de plaats van de kam besproken. Gekeken wordt naar de krachten in de lengterichting van het blad.
De kracht L wordt weerstaan door een horizontale re-actie aan de uiteinden van het blad.
Dit komt m.i. door de bolling van het blad. Je kunt van papier een soort hoedje maken om een klein testje uit te voeren.
Je zult zien dat het klopt!
Uitgaande van de zgn. 'line of thrust' (stippellijn) zal het blad op de plaats
van de 'end bouts' (breedste gedeelten van de bovenste en onderste helft van het blad) de neiging hebben daar omhoog te bewegen.
Misschien dat anderen het beter kunnen uitleggen maar ik zie niet in waarom het verhaal van N.H. niet consistent zou zijn.
Sibelius