Tobias †
|♫♫|♫
Het forum wordt de laatste tijd toch echt wel een beetje een cellogebeuren. Langzaam maar zeker beginnen de cellisten de violisten te verdringen. Ja ik kan wel zeggen te overvleugelen. Er wordt uitgebreid gesproken over de eindpin. De houding die men aanneemt tijdens het cellospel en dergelijke. De snaren van de cello en zelfs de hars die men er voor gebruikt. Wij als echte violisten kunnen niet meepraten. En het ergste is dat er ook overlopers onder ons zijn. Dat zijn violisten die overstappen op de cello. Voor deze violisten heb ik natuurlijk helemaal geen goed woord over. Het woord verraders wil ik niet in mijn mond nemen. Maar als overlopers brengen ze ons als echte violisten wel schade toe. Maar genoeg hierover.
Vandaag dus als tegenwicht in dit cellogeweld. Een onderwerp waarover alleen echte violisten kunnen meepraten. En dat is het corpus van de viool.
Een viool heeft een standaard lengte van zeg 35.5 cm. Een vioolspeler met lange armen, dus niet met lange vingers, kan hier een probleem mee hebben. Het is dus alsof hij een kleine viool bespeelt. Zou het misschien mogelijk zijn om een wat grotere viool te maken. Waarbij het instrument ook daadwerkelijk klinkt als een viool. Dus niet als een altviool. Ik begrijp dat dit een uitdaging is voor de vioolbouwers.Maar het zou een uitkomst zijn voor viool bespelers met lange armen, waaronder ik mezelf ook reken.
Tobias.
Vandaag dus als tegenwicht in dit cellogeweld. Een onderwerp waarover alleen echte violisten kunnen meepraten. En dat is het corpus van de viool.
Een viool heeft een standaard lengte van zeg 35.5 cm. Een vioolspeler met lange armen, dus niet met lange vingers, kan hier een probleem mee hebben. Het is dus alsof hij een kleine viool bespeelt. Zou het misschien mogelijk zijn om een wat grotere viool te maken. Waarbij het instrument ook daadwerkelijk klinkt als een viool. Dus niet als een altviool. Ik begrijp dat dit een uitdaging is voor de vioolbouwers.Maar het zou een uitkomst zijn voor viool bespelers met lange armen, waaronder ik mezelf ook reken.
Tobias.