Ik heb hier een MF viool (en binnenkort ook wel weer een cello). Daar mag wat mij betreft best in gekeken vorden en eventueel aan gemeten. Michiel: je bericht heeft mij bereikt: we houden contact.
Dat klinkt goed.
Michiel,
Ik heb nog even over de research nagedacht en de specifieke problemen die optreden als je een carbon viool wilt maken. Als het allemaal zo simpel is als jij voorsteld dan zouden er toch allang Chinese carbon violen op Ebay zijn te vinden? Ik bedoel, carbon strijkstokken hebben ze in China geen moeite mee dus carbon violen hebben de Chinezen ook vast al naar gekeken. Maar het lijkt nog niet te zijn gelukt.
Aanvulling, het duurt vast niet lang meer:
http://www.jeccomposites.com/news/composites-news/zgl-china-first-carbon-fiber-violin-developed
Chinezen vinden alleen iets interessant als ik het in grote getallen verkocht kan worden. De markt van carbon violen en instrumenten is daarvoor te klein. Ook willen Chinezen vaak niet in ontwikkeling en of testen investeren. Dit zie je terug bij veel producten uit China, zo ook bij de violen die uit China komen.
er is overigens ook een andere hobbyist die een carbon viool heeft gemaakt:
http://www.instructables.com/id/A-carbon-fibre-violin-i-made-from-scratch/
er zit een geluidsvoorbeeld bij, dus de viool maakt in ieder geval geluid
Er zijn nog meer "hobbyisten" die carbon violen hebben gemaakt. Er zijn ook hobbyisten die carbon violen verkopen.
"De Chinezen" maken vooralsnog goedkopere violen van hout en naar een carbon-viool is nog niet veel vraag en Chinezen houden van grote aantallen, maar op den duur komen ze vast met iets. De door een hobbyist gemaakte viool geeft inderdaad geluid: te verbeteren door
a. te stemmen
b. de stapel te verplaatsen naar een betere plek, want nu klinkt het nogal badkamerachtig. Het traditionele model met randen lijkt mij van carbon lastig en ingewikkeld te maken.
Het traditionele model is niet ingewikkeld om te maken, maar het kost wel iets meer werk. Je moet dan 3 mallen maken. Je moet uiteindelijk dus 3 delen aan elkaar verlijmen. Er zijn ook andere oplossingen maar daar word het niet makkelijker door.
Er is een aantal wezenlijke verschillen tussen een viool die is gemaakt van koolstofvezel en eentje die is gemaakt van hout. Ik ben niet tot in detail op de hoogte van het fabricageproces van een koolstofinstrument en moet het doen met YT-filmpjes van firma’s die hun product aanbevelen. Toch zie ik duidelijk essentiële verschillen die moeilijk zijn te evenaren door koolstofvezel. Zo heeft de welving van een houten bovenblad niet alleen direct invloed op de richtstraling maar ook op de dikte en dikteverdeling van dat blad. Een grotere welving laat een dunner blad toe. De vorm van het instrument maakt met de al eeuwen gekozen structuur van de houtnerf, dat in de langsrichting de Elasticiteitsmodulus (E) veel groter is dan die in de dwarsrichting. Omdat koolstofvezel geen nerf heeft valt dit hele aspect weg en zal vanaf de basis kennis en ervaring moeten worden opgedaan hoe de dikteverdeling het beste is aan te brengen. Dát er een dikteverdeling moet worden aangebracht is voor mij overduidelijk, omdat een relatief dik blad wordt gehinderd in het tot trilling komen van de vooral lagere frequenties. Koolstofvezel mist in dit opzicht ook de extra sterkte die bij houtvezel wordt verkregen door de kwartiersgezaagde Fichte, waarmee de nerven steeds loodrecht staan op het oppervlak van het bovenblad. Het hele design van de authentieke viool (en diens familie) is gebaseerd op de samenstelling met hout. Dat is iets geheel anders dan koolstofvezel zodat het houtdesign niet kan worden overgezet op koolstofvezel: totaal ander concept hetgeen zich uit in een ‘vreemde’ klank. Natuurlijk komen er klanken uit een koolstofinstrument, maar dat komt ook uit een zeepkist als vervanger van de contrabas.
Misschien dat koolstofvezels selectief in een bepaalde richting kunnen worden aangebracht als simulatie van de houtnerf? Ik denk dat het koolstofvezelinstrument nog maar heel in het begin staat van haar ontwikkeling. Het einde is nog lang niet bereikt. Het gevaar zit er in , dat wanneer dat wel is bereikt er een soort eenheidsworst ontstaat tegen een zeer lage prijs, omdat hier massaproductie niets in de weg staat. Het hangt in sterke mate af van de klankkwaliteit of een dergelijk product een markt kan veroveren. Aan de prijs zal het niet liggen want die gaat vanzelf omlaag wanneer eenmaal de patenten zijn verlopen en de concurrenten ook het trucje kennen.
FO
Er zullen in ieder geval meerdere versies gemaakt worden en die zullen ook getest worden. De tijd zal het leren.
Naar mijn weten is er geen patent voor een carbon viool. L&C heeft enkel een patent voor de cello.
Ik heb even de software doorgespit en kan geen reden vinden waarom er geen conversatie gevoerd kan worden.
Ik zal je een berichtje sturen om te kijken of dat aankomt. Je moet dan niet je reguliere E-mail brievenbus checken, maar eerst inloggen hier op SF en dan zie je een rood vakje bij Postvak In (rechter bovenhoek).
Bedankt, nu werkt het wel.
Goedkope CF violen (en andere strijkinstrumenten) zullen binnen een paar jaar beter spelen en klinken dan goedkope houten instrumenten (maar wel veel eenvoudiger machinaal te maken, en zonder hout als grondstof). Daar liggen m.i. de grootste kansen, vooral in China. Zelfde ontwikkeling als bij strijkstokken. Nu is een CF viool nog iets bijzonders en erg duur. Straks is dat andersom.
De volgende ontwikkeling is ongetwijfeld (analoog aan carbon strijkstokken voorzien van Pernambuco fineer) dat carbon violen zullen worden afgewerkt met fotofineer zodat ze er weer uitzien als een traditionele viool. De meeste strijkers willen uiteindelijk toch weer een traditioneel uitziend instrument.
In china blijft het goedkoper om een houten viool te maken. Dat gaat daar vaak ook machinaal. Een jaar is wel erg kort dag. Er zullen niet veel chinezen interesse hebben in het produceren van carbon instrumenten. Als dat er wel was, dan waren ze er al jaren geleden.
Ik denk toch dat de meeste strijkers gaan voor kwaliteit. Als die niet bereikt kan worden door een CF-viool blijft hout superieur. Het is nog altijd zo (gelukkig) dat kwaliteit het langst duurt.
Ik zie meer kwaliteit in een carbon viool dan in een houten viool. Dan spreek ik niet over de klank.
Er zijn veel voor en tegens zie ik aan de reacties. Het zal vooral testen worden en wat daar uit voort komt zien we dan wel weer. Altijd aan het traditionele vast houden zorgt niet voor vooruitgang. De tijd zal het leren of een houten viool superieur is en blijft. Daarbij komt er ook een kwestie van smaak om de hoek kijken, de ene vind een houten beter ogen en of klinken en de ander een carbon exemplaar. Zelf zie ik vooral voordelen in de carbon versie voor bijvoorbeeld een oefen viool of voor buiten in wat mindere weersomstandigheden. Een carbon viool is veel sterker dan een houten viool, niet weer gevoelig en in de meeste gevallen lichter.