Walter_vd_Hee zei:
Frits, hoe behandel jij de hals?
Op de foto zie ik een krul met vlammen, maar de hals laat dat niet zien en dat zou toch zo ongeveer dezelfde vlam moeten hebben. Ligt misschien aan de opname?
Ik ga er even van uit dat de hals ook die vlammen heeft, want daarop is mijn methode geënt. De methode zorgt er namelijk voor dat de vlammen heel mooi uitkomen en ja, als er geen vlammen in het hout zitten heeft dat niet zo veel zin, hoewel je er dezelfde methode op los kunt laten.
Ik zou eerst beginnen met het netjes wegschrapen van de gekleurde lak op die plaatsen waar die niet hoort c.q. niet is gewenst.
Ik geef de hals een ietsje kleur door die te behandelen met een waterbeits in de kleur donker eiken. Als er twijfel is omtrent de juiste kleur, kan uiteraard een andere kleur gekozen worden, dus misschien even uitproberen op een stukje esdoorn. Omdat deze waterbeits een heel lage viscositeit heeft is de doordringbaarheid groot! Voordat deze beits wordt opgebracht eerst de volgende procedure uitvoeren:
1) De hals behandelen met warm water waardoor de vezels gaan zwellen en zich oprichten. Met een kwastje opbrengen is voldoende. Het moet
niet drijfnat zijn, vochtig is goed, maar wel goed heet!
2) Houd een droogtijd aan van zo’n twee uur en schuur met schuurpapier No. 600 de hals glad. Neem het slijpsel af met een vochtige doek. Bewaar het schuurpapier!
3) Bevochtig de hals weer met warm water en laat weer twee uur drogen. Schuur met hetzelfde schuurpapier* weer glad. Breng nu met een linnen doek gewikkeld om de vinger waterbeits gelijkmatig op, dus overal evenveel. Laat voldoende drogen, zo’n 3 tot 5 uur.
4) Afhankelijk van de intensiteit van de vlammen eventueel een tweede beitslaag opbrengen en goed laten drogen. (Een nacht wachten is het beste).
5) Schuur met het eerder gebruikte schuurpapier de hals glad. Door meer of minder te schuren kan de intensiteit beïnvloed worden.
6) Neem oude lijnolie en breng die met een katoenen of linnen lap op, totdat er geen olie meer wordt opgenomen. Laat een paar dagen drogen. De vlammen moeten nu prachtig opkomen.
7) De hals daarna met een droge doek polijsten tot spiegelglad.
*Het gebruik van steeds hetzelfde schuurpapier heeft ten doel dat het steeds ‘milder’ wordt, waardoor het eindresultaat gladder is.
Op deze manier uitgevoerd ziet het resultaat er als volgt uit (Altviool FO 2004):