@
walter:
Ik wil ook graag reageren op je tweede creatie.
In al hetgeen Bert al heeft gezegd kan ik me vinden, ik heb echter nog wat toevoegingen. Maar voordat ik dat ga doen, vind ik toch dat je waardering verdient om een viool opus#2 tot een goed einde te brengen en lang niet slecht! Als ik deze viool vergelijk met opus #1 van ongeveer een jaar geleden, dan zit er duidelijk verbetering in.
Wat ik me afvraag is of je bij Nr.2 echt het model van Guarneri ‘Plowden’ hebt gevolgd of dat die poster bij toeval op diverse foto’s is gekomen omdat je die aan de muur hebt hangen, want het lijkt er niet zo veel op.
Dan wat ik nog toe te voegen en op te merken heb aan wat Bert al heeft vermeld:
* De hoekpunten die kloppen niet (ik vermoed dat Bert hetzelfde bedoelt met zijn ‘vleugels’?) en dat maakt de C-bouts heel erg gesloten.
* De f-gaten had je best nog kunnen bijwerken: er was nog voldoende materiaal om een vloeiende lijn te snijden, met name de rechter
* ik kan het niet exact nameten, maar als ik het zo bekijk, lijkt me de toets over de hele linie te breed!
* Wat heb je uitgevreten met de lak? Dit is echt niet in orde.
* Heb je een sleutelslijper? Want de sleutels zijn veel te dik (zoals Bert ook al zei)
* De welving van met name het achterblad lijkt me nogal vlak
Het is ook wat je zelf al zegt: geduld hebben en niet zo gauw mogelijk die viool af willen maken. In het hele proces moet je steeds kritisch zijn voor jezelf en desnoods soms met een nieuw blad, nieuwe krul of nieuw stuk inleg beginnen. Daar is wel moed voor nodig, want je moet weer opnieuw beginnen. Zo zou ik de lak er weer hebben afgehaald en opnieuw een poging hebben gedaan. Uiteindelijk leidt deze aanpak tot een beter eindproduct.
Het fotograferen van een viool is nog niet zo gemakkelijk. Ik zou daarom foto’s nemen van de corpus, zonder hals en krul, die dan ook haarscherp moeten zijn zodat we ook beter kunnen beoordelen hoe de inleg er in zit. Dan apart de krul van verschillende kanten.
Ik gebruik zelf nooit flitslicht omdat er dan altijd ongewenste reflectie en vooral schaduw optreedt. Het toestel op een statief met een relatief lange sluitertijd geeft haarscherpe foto’s.
Al met al genoeg reden om met opus #3 te starten!!
Frits