Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuwe viool. Ik had nog mijn oude getrouwe 3/4 van toen ik lang geleden les had, en het geluid daarvan is wel mooi gebalanceerd, maar vrij plat/dof door de kleine klankkast. Tijd voor een volwassen viool dus.
Een paar weken geleden ben ik op bezoek gegaan bij de lokale vioolbouwer, en heb ik vier violen geprobeerd. Eentje daarvan bleef hangen, maar helemaal overtuigd was ik nog niet. Deze viool was namelijk een 7/8 viool, en ik wist niet zeker of het een goed idee was om niet voor een 4/4 te gaan. Ik ben op zich groot genoeg voor een 4/4 viool, maar merkte wel dat de 7/8 erg comfortabel speelde. Hij had een mooie milde, ronde klank.
Afgelopen week ben ik nogmaals gaan proefspelen, opnieuw op de 7/8, en daarnaast op nog drie andere 4/4 violen. Eén daarvan sprak me ook erg aan. Die viool was zo ongeveer het tegenovergestelde van de 7/8: hij had een extra volle klank op de g-snaar, en meer volume/boventonen dan de andere 4/4 violen. Ook deze viool speelde op zich prettig.
Ik heb nu de 7/8 en de 4/4 viool meegekregen om thuis verder te testen. En het irritante is, ik kan niet goed kiezen. Beide violen vervullen in mijn beleving een functie van wat ik van een viool zou willen.
Voordelen van de 7/8:
moet ik toch een keuze gaan maken. Op dit moment heb ik de volgende vragen die bij me opkomen:
Het lijkt me nog wel leuk om een keertje een barokstrijkstok aan te schaffen om daarmee te experimenteren, want ik heb veel affiniteit met oude muziek.
Ik hoop dat jullie met me mee willen denken. Ik weet dat een viool kiezen uiteindelijk gewoon een kwestie van persoonlijke smaak + budget is, maar wellicht heb ik nog dingen over het hoofd gezien, of doe ik aannames die niet kloppen. Heb jij ook wel eens in een dergelijke situatie gezeten, en hoe heb je toen uiteindelijk een keuze gemaakt?
Een paar weken geleden ben ik op bezoek gegaan bij de lokale vioolbouwer, en heb ik vier violen geprobeerd. Eentje daarvan bleef hangen, maar helemaal overtuigd was ik nog niet. Deze viool was namelijk een 7/8 viool, en ik wist niet zeker of het een goed idee was om niet voor een 4/4 te gaan. Ik ben op zich groot genoeg voor een 4/4 viool, maar merkte wel dat de 7/8 erg comfortabel speelde. Hij had een mooie milde, ronde klank.
Afgelopen week ben ik nogmaals gaan proefspelen, opnieuw op de 7/8, en daarnaast op nog drie andere 4/4 violen. Eén daarvan sprak me ook erg aan. Die viool was zo ongeveer het tegenovergestelde van de 7/8: hij had een extra volle klank op de g-snaar, en meer volume/boventonen dan de andere 4/4 violen. Ook deze viool speelde op zich prettig.
Ik heb nu de 7/8 en de 4/4 viool meegekregen om thuis verder te testen. En het irritante is, ik kan niet goed kiezen. Beide violen vervullen in mijn beleving een functie van wat ik van een viool zou willen.
Voordelen van de 7/8:
- Prettige, comfortabele grootte
- Milde, ronde klank die goed past bij bijvoorbeeld barokmuziek (ook aangenaam naast je oor)
- Strijkt lekker weg
- Subtiel
- Goede balans tussen de snaren (G normaal, D en A wat voller/warmer, E rond) - het geluid voelt intiem en gebalanceerd
- Iets meer spierspanning bij het spelen (maar dat kan ook een kwestie zijn van wennen)
- Volle, rijke klank, met name op de g-snaar, goed voor romantische muziek (wel hard bij je oor)
- Expressief
- G en D sluiten mooi op elkaar aan, het geluid van de A is wat dunner dan ik zou willen maar nog steeds wel pittig, E is helder - het geluid voelt expressief en assertief
- Is het een nadeel om voor een 7/8 viool te gaan? Ik heb geen grote solo-ambities, maar zou nog wel graag een keer in een leuk gevorderd ensemble willen gaan spelen. Zou een viool met een mildere/zachtere klank dan een belemmering kunnen vormen?
- Mocht ik voor de 7/8 gaan en over een paar jaar spijt krijgen, is het dan erg moeilijk om hem weer voor een goede prijs te verkopen/in te ruilen?
- Naar ik heb begrepen zet je op een 7/8 viool gewoon 4/4 snaren. Ga je daar iets van merken, bv. dat de spanning lager is?
- Zijn er eigenlijk wel violen te krijgen in de gevorderde student-categorie (laten we zeggen <2500 euro) die qua klank goed passen bij zowel oude als bij romantische muziek?
- Is het een goed idee om nog meer violen te gaan proberen (de bouwer had nog meer in mijn budget), of maak ik het mezelf dan juist nog moeilijker?
Ik hoop dat jullie met me mee willen denken. Ik weet dat een viool kiezen uiteindelijk gewoon een kwestie van persoonlijke smaak + budget is, maar wellicht heb ik nog dingen over het hoofd gezien, of doe ik aannames die niet kloppen. Heb jij ook wel eens in een dergelijke situatie gezeten, en hoe heb je toen uiteindelijk een keuze gemaakt?
Laatst bewerkt: