Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Waarom zijn er 2 modellen?Bij de cellokam heb je doorgaans twee modellen, de Franse en de Belgische kam
Ja, er is wel een klankverschil. In het algemeen (want er zijn altijd uitzonderingen) kan gesteld worden dat het Belgische model een wat briljantere, helderder en vollere klank geeft dan het Franse model. Minder helder te maken door meer materiaal over te laten bij het hart en de twee andere openingen. Bij het Belgische model schijnen spelers zichzelf beter te kunnen horen spelen dan bij het Franse model, vooral in orkestverband.Waarom zijn er 2 modellen?
(.....) Dus waarom zou je kiezen voor een bepaald model?
Geeft het nog klank verschil?
Waarom is er eigenlijk die welving?Een andere factor voor een bepaalde keuze is de welving
Ik wist niet dat de kam ook gelakt werd.de lak
En voor viool nog de barok-kamBij de cellokam heb je doorgaans twee modellen, de Franse en de Belgische kam.
Bij een vioolkam zit er veel minder variatie in. Te denken valt aan de positie van het hart, standaard, hoog of laag.
De houtsoort ligt bij aangekochte exemplaren van de fabrikant altijd vast: esdoorn. Er zit wel wat verschil in hardheid tussen de diverse kammen, daar zou je die diversiteit nog kunnen gebruiken.
Wil je een echt andere houtsoort toepassen dan moet je een kam geheel zelf maken. Het kan wel, maar wordt nauwelijks gedaan. Wordt ook een prijzige kam.

Ja, helemaal.Ik begrijp het zo, @marloes s (#10): het gaat hier (#8) over de welving van het voorblad en de lak van het instrument zelf. Klopt dat, @Oosterhof Vioolbouw ?
Ik zat met name te denken aan alle hars die zich zou kunnen verzamelen op de kam.Ik weet niet waarom je denkt dat de kam veel heeft te lijden.
Nee, dat gaat juist veel gemakkelijker! In alcohol lost hars heel goed op en je hoeft niet bang te zijn dat je de lak er af haalt, want die zit er niet op. Dit in tegenstelling tot de laklaag op het bovenblad waar zich harsdeeltjes verzamelen als je dat na iedere speelsessie niet weghaalt.Ik zat met name te denken aan alle hars die zich zou kunnen verzamelen op de kam.
En van "kaal hout" is dat waarschijnlijk moeilijker te verwijderen dan van hout wat gelakt is .
Dit is een Duitse kam omdat die is geproduceerd in Duitsland. Heeft niets met een model te maken.Bekijk bijlage 3655
en ik kwam ook nog een Duits model tegen.
De kam heeft ook de functie bepaalde frequenties te filteren. Ik vermoed dat ebben de verkeerde filterfunctie heeft.Bekijk bijlage 3667
Blijkbaar heeft mijn cello een Belgische kan.
Bekijk bijlage 3668
(.....) Waarom word een kan eigenlijk niet gemaakt van ebbenhout?