Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar het is wel een traditionele kam. En de viool heeft weliswaar geen hoeken maar is toch gewoon een viool die op de traditionele manier is opgetuigd.Maar die kam zit dan ook niet op een traditionele viool.
Ik zie in dit filmpje niet dat er een kam wordt bijgebogen! Het enige wat hier getoond wordt is hoe een kam recht gezet kan worden op het bovenblad.Ik kwam op YouTube deze vioolbouwer tegen die uitlegt hoe je een kam kunt bijbuigen.
Als de snaar er te ver is ingezakt is een tijdelijke oplossing de kerf op te vullen. Ik vraag me trouwens wel af of het spel niet bemoeilijkt wordt wanneer één snaar te laag ligt. Dat moet op de andere snaren toch van invloed zijn?Zo langzamerhand is de kam toe aan een onderhoudsbeurt want de snaren zakken steeds verder in de kam.
Met name de G snaar is er bijna helemaal ingezakt.
Dat heeft te maken met de energiedistributie. De trillingsenergie die opgewekt wordt bij het strijken moet worden doorgeleid naar de klankkast. Dus zoveel mogelijk energie moet via de kam gedistribueerd worden. Wanneer nu de snaren in de kam geplaatst zouden zijn gaat er energie in een verkeerd deel van de kam zitten. Ik heb er even een schematische weergave voor gemaakt:Waarom liggen de snaren eigenlijk hoofdzakelijk OP de kam?
En niet helemaal IN de kam?
Dat is perkament en wordt gedaan om te te voorkomen (of te vertragen) dat de snaar in de kam zakt. Bij vioolsnaren komt dan het plastic hulsje te vervallen. Wordt vooral bij de E, maar ook wel voor de A gedaan (viool). Bij de cello wordt het gedaan bij de A en de D. Ik moet even zoeken of ik er een afbeelding van heb, dan plaats ik die nog wel.Verder hoorde ik van een vriend cellist dat sommige vioolbouwers iets " hards"/ een hard spul in de gleufjes van de kam doen. (dus de gleufjes waar de snaren op liggen), zodat de snaren minder snel/niet in de kam kunnen zakken. Iemand hier ervaring mee?
Wat dit zou kunnen zijn?
Wat is eigelijk een gemiddelde levensduur van een cellokam?
Is daar iets over te zeggen?
Ja, de bovenste rand is wat te dik. De D ligt wat te diep. Ik weet niet van wanneer dit is. Kan wel een jaar of 20, 30 geleden zijn. (Dat FO2022 heb ik er vandaag op gezet, anders krijg ik daar weer 'gezeur' over).Wel een dikke en niet mooi gesneden kam! D snaar ligt m.i. ook te diep in de groef. Maar het ging om het voorbeeld van perkament!