Hoii,
Zo, ben ik eindelijk weer eens. Ben een tijdje weggeweest in Oostenrijk, lekker geskied. Gelukkig niks bezeerd...
Tja, hoe lang ik viool speel? Niet zo lang horr, haha. Ik ben op m'n 8e begonnen met viool spelen bij de SKVR bij Hedwig Smulders. Ik ben dit schooljaar pas begonnen met de vooropleiding aan het Rotterdams Conservatorium. Ik speel dus ongeveer 8 jaar. Ik heb nu les bij Thijs Kramer.
Of ik ervaren ben: neu, niet echt. Ik geef meer reacties vanuit wat ik denk hoe het zit. Ik denk dat het heel erg vanaf hangt hoe je jezelf ontwikkelt hoe 'ervaren' je wel niet klinkt.
De vraag over hoe lang het duurt totdat je een redelijk niveau heb bereikt verschilt heel erg per persoon denk ik. Het vervelende van viool is, is dat het begin echt niet te harden is. Je krast en piept maar en het hangt heel erg van je studietempo, leraar, materiaal en jezelf af hoe lang dat krassen blijft duren. Ik speelde zelf vanaf mijn 2e jaar het dubbelvioolconcert van Bach, maar ik ken ook mensen die dat pas speelde na 4 jaar. Of het dan goed klinkt: mwah. In het begin is met name je techniek belangrijk. Zoals Annemiek ook zei: wees daar heel strikt op in het begin. Ik was zelf nog te jong denk ik om te bedenken dat dat heel belangrijk was en heb dat altijd maar een beetje laten slingeren. Ik speelde altijd op m'n muzikale 'talent'. Pas nu op het conservatorium merk ik dat ik daar heel erg veel spijt van heb (maja, wat wil je als 10-jarig kind, toch?)
Dvorak, ja, leuk stuk! Geweldig om samen met een goede pianist te spelen. Tis toch niets voor niets een sonatina he, 2 solopartijen voor viool EN piano! Ik speelde het zelf op m'n toelatingsexamen voor de vooropleiding van t cons. Toen speelde ik dus 6 a 7 jaar. De noten zijn zoooooo makkelijk van Dvorak, tis alleen dat samenspel wat goed moet klinken. Persoonlijk vind ik het 4e deel het leukste, in een goed tempo met goed samenspel is het echt fantastisch!
Weet je, Dvorak opus 100 (die sonatina) is technisch heel makkelijk. Maar zoals je al zei Peter, muzikaal gezien vrij lastig. Je zult vast wel weten dat Dvorak een vrij nationalistisch componist was. Als je goed luistert (vooral het 1e deel!) hoor je dat heel duidelijk. Dat vind ik ook zo leuk aan Sibelius, daar hoor je dat ook aan, ook al probeerde hij bewust dat weg te laten.
Wat Annemiek zei over je manier van studeren ben ik het helemaal mee eens. Toch denk ik dat het goed is om als je een stuk voor de 1e x krijgt het eerst een of twee keer doorspelen wel goed is. Je weet dan hoe het ongeveer klinkt en waar de lijnen zitten. Daarna ga je het uit elkaar halen en alles goed studeren. Daarna als dat allemaal goed lukt moet je het achter elkaar door kunnen spelen. Ik studeer altijd het liefst eerst een stuk technisch. Maar elk stukje dat ik studeer moet muzikaal ook meteen goed klinken. Pas later als ik het helemaal doorspeel let ik erop of alle muzikale stukjes wel logisch/mooi klinken.
Wat ook een gouden tip is om te proberen meer over het stuk te weten te komen. Op internet of in de bibliotheek zijn er genoeg recensies over bepaalde stukken, boeken met daarin de verhalen van componisten of vaak staat er zelfs voorin je partij (met name bij Peters-editions) een stukje over wat de componist over het stuk dacht. Hierdoor heb je al een richtlijn en weet je waar je op moet letten. Vaak krijg je er dus makkelijker een beeld bij, wat je in je muziek kan verwerken waardoor het muzikaal opeens heel erg opbloeit.
Nu ga ik maar eens stoppen, want dit word wel heel erg lang...
Groetjes,
Mi Sun