Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het doel van mijn reactie was om eens na te denken of iemand die vanaf zijn geboorte zijn rechterhand mist méér doorzetting moet hebben dan iemand die wél een rechterhand heeft. Beide gevallen dan toe te passen op het leerproces van het vioolspel.Hopf zei:@ Frits
Eerlijk gezegd ontgaan mij doel & strekking van je reactie. (.....)
Hopf
Hopf zei:@ Frits
Eerlijk gezegd ontgaan mij doel & strekking van je reactie. Ik heb als onderwerp het begrip 'doorzettingsvermogen' gebruikt, omdat ik vond en vind dat het verhaal over Adrian Antanawan daarvan getuigde. Of het 'meer' doorzettingsvermogen vergt dan in het geval van een 'gezonde' hand, weet ik niet en heb ik ook niet beweerd. Al zou ik mij kunnen voorstellen dat het bezit van een flexibele rechterhand en -vingers, het onder de knie krijgen van de hele rits aan verschillende streeksoorten wat meer vergemakkelijkt. Maar zelfs dat heb ik niet beweerd.
@ Pleunie
Waar heb ik gezegd dat jij iets moet aantonen?
De voor de hand liggende volgorde is lezen, nadenken en dan (eventueel) reageren. Niet met het laatste beginnen. Of het tweede overslaan :/
Hopf
Frits,Oosterhof Vioolbouw zei:@Hopf,
wat is je wezenlijke bijdrage hier? Dit is exact een kopie van post#4!![]()
Pleunie,pleunie zei:Zeg Hopf doe niet zo grumpy, mijn reactie is een opmerking naar aanleiding van de post daarboven van Frits dat ik het ermee eens ben dat je voor viool spelen doorzettingsvermogen nodig hebt, en dat ik dat weleens als voorbeeld gebruik in mijn werk. Niets meer en niets minder.
Daarnaast vind ik het een mooi voorbeeld zoals ik ook aangaf in mijn vorige post.
overigens heb ik vroeger in een orkest gespeeld met iemand die geen rechterhand had. Die persoon kon echt goed spelen en dat zonder aanpassingen. Volgens mij had die een heel ontspannen rechterarm (wat lang niet altijd meevalt naar mijn mening) anders gaat dat haast niet.
Frits,Oosterhof Vioolbouw zei:Het doel van mijn reactie was om eens na te denken of iemand die vanaf zijn geboorte zijn rechterhand mist méér doorzetting moet hebben dan iemand die wél een rechterhand heeft. Beide gevallen dan toe te passen op het leerproces van het vioolspel.Hopf zei:@ Frits
Eerlijk gezegd ontgaan mij doel & strekking van je reactie. (.....)
Hopf
De strekking van mijn reactie was dat je nooit kunt beweren dat iemand doorzettingsvermogen moet hebben zonder er een referentie tegenover te stellen. En die referentie kan evengoed een gezonde vioolleerling zijn. Het bewijst geenszins wie van de twee meer vermogen moet hebben.
Geachte hminkema,hminkema zei:Wie lang op webfora verkeert, weet dat er gemakkelijk misverstanden ontstaan over andermans intenties. Forumleden kennen elkaar niet persoonlijk, het taalgebruik houdt het midden tussen formeel en informeel, en dan liggen misinterpretaties voor de hand. Het helpt om elkaar gewoon een hele berg krediet te geven.
Ja, ik ben van het harmoniemodel, sorry hoor.
Lezen zonder interpreteren is onmogelijk. Als er over de interpretatie van 'wat geschreven is' misverstanden ontstaan, is het behulpzaam als zowel schrijver als lezer bereid zijn de hand in eigen boezem te steken.Hopf zei:Zeg maar 'geïnterpreteer'.
Dat is nu precies hetgeen ik probeerde je duidelijk te maken!Hopf zei:(.....) Als ik nog even, wat kort door de bocht, de oorspronkelijke vraagstelling in gedachten roep, namelijk of het voor iemand zonder 'echte' linkerhand meer doorzettingsvermogen vraagt viool te leren spelen dan voor iemand met twee handen, begrijp ik je niet. Want als je alle overige variabelen constant acht te zijn en vervolgens de vergelijking uitvoert op twee violisten met twee gezonde handen, is het doorzettingsvermogen in alle gevallen aan elkaar gelijk. Mijn ervaring is een andere.
Groet,
Ronald
Hoewel het niet zo vaak voorkomt: we zijn het eens!Frits zei:"Het doel van mijn reactie was om eens na te denken of iemand die vanaf zijn geboorte zijn rechterhand mist méér doorzetting moet hebben dan iemand die wél een rechterhand heeft. Beide gevallen dan toe te passen op het leerproces van het vioolspel."
Frits,Oosterhof Vioolbouw zei:Dat is nu precies hetgeen ik probeerde je duidelijk te maken!Hopf zei:(.....) Als ik nog even, wat kort door de bocht, de oorspronkelijke vraagstelling in gedachten roep, namelijk of het voor iemand zonder 'echte' linkerhand meer doorzettingsvermogen vraagt viool te leren spelen dan voor iemand met twee handen, begrijp ik je niet. Want als je alle overige variabelen constant acht te zijn en vervolgens de vergelijking uitvoert op twee violisten met twee gezonde handen, is het doorzettingsvermogen in alle gevallen aan elkaar gelijk. Mijn ervaring is een andere.
Groet,
Ronald
Ik citeer mezelf nog maar even (eerste zin in post#2):
Hoewel het niet zo vaak voorkomt: we zijn het eens!Frits zei:"Het doel van mijn reactie was om eens na te denken of iemand die vanaf zijn geboorte zijn rechterhand mist méér doorzetting moet hebben dan iemand die wél een rechterhand heeft. Beide gevallen dan toe te passen op het leerproces van het vioolspel."