Ik ben een driekwart altviool aan het bouwen, iemand al ervaring mee?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Met de 'C-gaten' bedoel je denk ik de taille. Deze maten voor de bovenste en onderste schouder komen zeer goed overeen met die van een 4/4-viool. De breedte van de taille van een 4/4-viool bedraagt 110 mm, maar voor een goede klank van de altviool is een wat breder akoestisch centrum een voordeel. Dat houdt dan in dat de f-gaten iets meer van elkaar verwijderd staan.lengte blad = 35,3
breedte boven C-gaten = 16,8
breedte onder de C-gaten = 20,6
De hoogte van de klankkast maakte ik 33,9 - 35,2
Is het mogelijk de betreffende pagina's in te scannen en hier te plaatsen?Aan de hand van het boek "Traité de lutherie" maakte ik een tekening naar het model van Giacomo Gennaro pag. 153 - 161. Daarbij probeerde ik een aantal maal de afmeting van AA' uit en heb dan AA' = 207 genomen.
Is het mogelijk de betreffende pagina's in te scannen en hier te plaatsen?
Ik heb dat boek namelijk niet.![]()
interessant! ik heb zelf een raar altviooltje met een bladlengte van 38 cm, en een zijhoogte van 45mm maar een snaarlengte van 32,8 cm. De C-snaar doet het niet echt denderend, maar voor de rest klinkt hij behoorlijk goed. Er is zeer zeker vraag naar kleine alten. Ik ben benieuwd naar het resultaat Maite.

Ik had ook wel belangstelling gehad...
En nu? Ga je nu aan een asymmetrisch model altviool beginnen?