Vertel......
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nu ja, hij vindt het inderdaad wel tof om met die stok over de snaren te gaan, en dan te tikken, misschien ook wel om te kijken welk geluid eruit komt. Of om te kijken welk geluid er uit de juf komt als hij er te hard mee gaat meppen...Vertel......
Kennis maken kan altijd, denk ik, maar er serieus op gaan leren spelen, dat is een ander verhaal.Wat zou dan een geschikte leeftijd kunnen zijn om je kind te laten kennis maken met en instrument?
Ik zou dat eigenlijk niet weten.
Een hele frisse benadering die nieuwe mogelijkheden toelaat!Nu ja, hij vindt het inderdaad wel tof om met die stok over de snaren te gaan, en dan te tikken, misschien ook wel om te kijken welk geluid eruit komt. Of om te kijken welk geluid er uit de juf komt als hij er te hard mee gaat meppen...
Zo is het maar net!Geef hem geschikt speelgoed.
De kinderen die het verst kwamen, waren gemiddeld jonger begonnen, maar om daar echt een uitspraak over te kunnen doen, zou je ook moeten weten hoeveel kinderen die met 4 jaar begonnen (al dan niet gefrustreerd) gestopt zijn...
zegt hetzelfde.de kinderen die ver kunnen komen, hebben de grootste kans dat ze op jonge leeftijd al in staat waren om op een goede manier muzieklessen te volgen.
Dan moeten de gaten dichter bij elkaar en de blokfluit wordt dan ook korter. Dat gaat dan de kant op van een piccolo: veel hoger gestemd dan de reguliere sopraanblokfluit. Ik zou niet weten hoe je een veel kleinere fluit tóch dezelfde toonhoogte kunt geven als de normale fluit. Natuurkundig is het zo: hoe groter de lengte van de buis hoe lager de frequentie is en vice versa.(.....)Wel bijzonder dat er wel kindercelli kunnen worden gemaakt, maar kennelijk geen blokfluiten die wél voor kleine vingertjes geschikt zijn.
Wel bijzonder dat er wel kindercelli kunnen worden gemaakt, maar kennelijk geen blokfluiten die wél voor kleine vingertjes geschikt zijn.
Die ken ik inderdaad wel, maar volgens mij zijn die nog steeds niet geschikt voor kleuters. Aanblazen op een dwarsfluit is best moeilijk, dat lukt de meeste kleintjes niet zonder gefrustreerd te raken. Met dwarsfluit kun je prima starten met een jaar of 8. Een fluit met een gebogen kopstuk haalt dat misschien 2 jaar naar voren, maar ik denk meestal niet meer dan dat. Als een jong kind dwarsfluit wil spelen, zou ik echter eerst blokfluit adviseren als hem dat niet heel vervelend lijkt. De grepen zijn vrijwel gelijk en het blazen veel makkelijker. Als het kind wat ouder is, zal het de moeilijkere blaastechniek makkelijker oppakken en heeft hij qua vingertechniek en muziektheoretische kennis een grote voorsprong.Er zijn wel kinderdwarsfluiten, die houden gewoon de lengte, maar dan een hoekje om. Dan zit je niet met het probleem wat Frits beschrijft:
![]()
Die ken ik inderdaad wel, maar volgens mij zijn die nog steeds niet geschikt voor kleuters. Aanblazen op een dwarsfluit is best moeilijk, dat lukt de meeste kleintjes niet zonder gefrustreerd te raken. Met dwarsfluit kun je prima starten met een jaar of 8.
Niet mijn moeder laten weten, da's een echte fluitmaniak....(Al blijft een cello of desnoods piano of klarinet (pas na een halfjaar na het wisselen van alle voortanden!) natuurlijk een betere keuze, ik ben behoorlijk afgeknapt op de dwarsfluit)
De vrouw van mijn celloleraar is fluitiste en heeft me ook al diverse keren geprobeerd over te halen een fluitles bij haar te nemen, dan zou het goed moeten komenNiet mijn moeder laten weten, da's een echte fluitmaniak....
Zo, dan zijn we in elk geval alweer bij het "duet", alleen nog niet "in je eentje"![]()
Mmm, hoe slaan we dat bruggetje...........De vrouw van mijn celloleraar is fluitiste en heeft me ook al diverse keren geprobeerd over te halen een fluitles bij haar te nemen, dan zou het goed moeten komenMaar ik houd het toch maar bij cello, klarinet zo eens per week en soms piano. Ik heb wel met haar afgesproken ook regelmatig les bij haar te nemen, zij op piano, ik op cello, om de stukken voor cello en piano bij haar "af te maken". Zo, dan zijn we in elk geval alweer bij het "duet", alleen nog niet "in je eentje"
![]()