Bij een viool die ik in reparatie had trof ik een stapel aan die naar mijn mening niet juist geplaatst was. Ik haalde hem er uit om een nadere inspectie toe te laten. Ik zag tot mijn verbazing dat dit een wel heel merkwaardige stapel was. Want wat was het geval? Beide uiteinden waren hol gemaakt, er zat een prachtig kuiltje in. Een kuiltje dat welhaast machinaal aangebracht moet zijn, want het zag er volkomen symmetrisch uit. Misschien wel gedaan met een kogelvormig slijpstuk met een kogelgrootte die precies geschikt was voor dit werk. Het ogenschijnlijke voordeel bij een dergelijk stapelsnijden is, dat je de stapel op de plek zet en daarna stevig aanduwt, té stevig in de meeste gevallen. Dat het hier stevig moet is een vereiste om de randen van de beide stapeleinden overal aan te laten sluiten aan de bladen. Wanneer je dan een visuele inspectie uitvoert sluit de stapel overal keurig netjes aan, maar wat aansluit is alleen de buitenste rand!! Zo'n stapel zit er veel te vast in!
Tja, ook een manier om de boel voor de gek te houden. Het zal de klank zeker niet ten goede komen, dus eruit met die stapel en een nieuwe ingepast.
Ik heb zitten denken om er een fotootje van te maken, maar het valt nog niet mee om de ‘kuil’ van de stapel zichtbaar te fotograferen. Misschien met een bepaalde lichtinval? Zodra ik daarover tevreden ben, zal ik een afbeelding plaatsen.
21-8-'11 het is gelukt! (14:50u)
Dit is de bovenkant van de stapel die tegen de binnenkant van het bovenblad aandrukt. Naar mijn mening was er meer contact aan de lage zijde van de stapel dan aan de hoge kant, omdat de lage kant iets meer ingedrukt schijnt te zijn (aan de rand). Dat betekent dat de stapel eigenlijk niet goed paste.
Als die stapel er dan eenmaal is ingezet is het van buitenaf niet te beoordelen of het totale oppervlak aansluit.
Tja, ook een manier om de boel voor de gek te houden. Het zal de klank zeker niet ten goede komen, dus eruit met die stapel en een nieuwe ingepast.
Ik heb zitten denken om er een fotootje van te maken, maar het valt nog niet mee om de ‘kuil’ van de stapel zichtbaar te fotograferen. Misschien met een bepaalde lichtinval? Zodra ik daarover tevreden ben, zal ik een afbeelding plaatsen.
21-8-'11 het is gelukt! (14:50u)
Dit is de bovenkant van de stapel die tegen de binnenkant van het bovenblad aandrukt. Naar mijn mening was er meer contact aan de lage zijde van de stapel dan aan de hoge kant, omdat de lage kant iets meer ingedrukt schijnt te zijn (aan de rand). Dat betekent dat de stapel eigenlijk niet goed paste.
Als die stapel er dan eenmaal is ingezet is het van buitenaf niet te beoordelen of het totale oppervlak aansluit.