Ik werd door iemand geattendeerd op een wel heel speciale toepassing van een strijkstok. Er wordt door sommigen zeer vergaande eigenschappen toegedicht aan een simpele strijkstok. Het had te maken met het onderwerp draaitafels en dan niet zo eentje met een MD-element, maar eentje die vrij prijzig is en uitgerust met een Moving Coil element. (Schijnt neusje van de zalm te zijn). Er zijn experimenten uitgevoerd met een strijkstok als verbeterde toonarm. De truc zit in de ligging van het zwaartepunt, want juist op dat punt zit de verticale draaias. Ik heb er twee afbeeldingen van:

Iemand wil nu van mij advies hebben over welke houtsoort nu het meest geschikt is om een toonarm te maken, maar dan niet in de vorm van een strijkstok maar als een rechte holle pijp van hout ter vervanging van de aluminium standaard arm. Het moet een houten buis worden met een doorsnede van 2 cm en een lengte van 30 cm. Dat zal nog een hele klus worden om dat perfect gelijkmatig te krijgen. Hoe boor je daar een gat in van 14 of 15 mm?
Met wat speurwerk over de eigenschappen van diverse soorten exotische houtsoorten leek mij Buxus of Castello zeer geschikt. Iemand andere suggesties?

Iemand wil nu van mij advies hebben over welke houtsoort nu het meest geschikt is om een toonarm te maken, maar dan niet in de vorm van een strijkstok maar als een rechte holle pijp van hout ter vervanging van de aluminium standaard arm. Het moet een houten buis worden met een doorsnede van 2 cm en een lengte van 30 cm. Dat zal nog een hele klus worden om dat perfect gelijkmatig te krijgen. Hoe boor je daar een gat in van 14 of 15 mm?
Met wat speurwerk over de eigenschappen van diverse soorten exotische houtsoorten leek mij Buxus of Castello zeer geschikt. Iemand andere suggesties?