ducky
Daphne
Wat ik zei over dat stuk van motoriek en uit het hoofd leren en de vingerzetting niet vergeten/ er in slijten, heb ik helaas niet kunnen vinden in mijn tentamenstof. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook geen idee meer heb waar ik dat ga vinden.Oosterhof Vioolbouw zei:Heel opmerkelijk vond ik de uitspraak van Chang, dat de geheugenfunctie veel langzamer afneemt bij het ouder worden, wanneer je eenmaal hebt geleerd uit het hoofd (piano)muziek te spelen: “Memorizing piano music will not only improve your memory in daily life but will also slow down memory loss with age and even improve the brain's capacity to memorize” (Chapter I, Sectie III 6a) . Ik neem voor het gemak maar even aan dat het niet alleen opgaat bij pianomuziek!
Hmm: dat zou een aardig onderwerp zijn bij het bestuderen en verhelpen van de ziekte van Alzheimer lijkt me. Misschien nu een jonge promovendus geïnteresseerd?
Frits
Maar de quote hierboven sluit wel degelijk aan bij de stof die ik heb moeten leren.
Steeds het herhalen van uit het hoofd geleerde muziekstuk zorgt voor een beter geheugen; het is heel logisch als je de hersenen het met de jungle vergelijkt. Het eerste leren is moeilijk, er is nog geen pad van de ene hersencel naar de andere, waar wel een connectie nodig is. Het pad in de jungle is moeilijk begaanbaar.
Maar als je het vaker speelt, blijft het pad onderhouden en groeit niet weer dicht (verdwijnt niet meer). Hoe vaker het gespeeld wordt, hoe vaker het pad gelopen wordt, hoe beter het begaanbaar is, dus ook hoe beter men de stukken herrinnerd.
Maar speel je het lang niet, dan moet het pad vervolgens weer begaanbaar gemaakt worden. (Buzan, the mind book, als ik het goed heb, maar ik heb mijn reader niet echt bij de hand).
Door de paden in je hersenen vrij te houden en de geheugenfuncties te trainen, wordt geheugenverlies dus tegen gegaan.