Al sinds enige tijd heb ik me geabonneerd op het Ezine van NoName#2. Iedere eerste zondag van de maand komt het artikel keurig netjes in mijn brievenbus. Voor mij niet altijd even interessant, maar in de mei-versie keer trof een bewering mij dusdanig dat ik het nodig vind hierop te reageren via SF. NoName#2 schrijft dat bij een ‘blind test’, amateurviolist Sander, tevens bedrijfsleider van NoName#2’s bedrijf, nauwelijks in staat bleek de handgebouwde Jan Lorenz te selecteren. Wat wil NoName#2 nu bewijzen? Toont ze hiermee aan dat het instrument van Jan Lorenz niet beter is in klank dan de goedkopere instrumenten? Of – een tweede mogelijkheid- klinkt de goedkopere vergelijkbaar met de veel duurdere Jan Lorenz? Beide zou kunnen! Maar er komt nog meer bij kijken: het is zeer wel mogelijk dat Sander (nog) niet in staat is om verschillen waar te nemen of op te merken, waar door dit niets zegt over de klankkwaliteiten en klankverschillen tussen deze instrumenten.
Ik heb wel eens klanten laten luisteren naar het verschil tussen een minieme verplaatsing van de stapel, op verzoek uitgevoerd om een wat te schelle E-snaar te verbeteren. Wanneer ik dan zelf op zo’n instrument speel hoor ik duidelijk verschil, maar de klant niet. Dat komt echt voor. Je moet hebben geleerd waarnáár te luisteren.
Zolang de bespeler niet in staat is dit soort verschillen waar te nemen heeft het naar mijn mening ook geen zin een duur(der) instrument aan te gaan schaffen. Het enige ‘bewijs’ is dan een nota waarin de waarde en betaalde prijs staat aangegeven. Dat kan van belang zijn voor een latere overstap naar een ander instrument, maar geeft op het moment geen meerwaarde.
Frits
Ik heb wel eens klanten laten luisteren naar het verschil tussen een minieme verplaatsing van de stapel, op verzoek uitgevoerd om een wat te schelle E-snaar te verbeteren. Wanneer ik dan zelf op zo’n instrument speel hoor ik duidelijk verschil, maar de klant niet. Dat komt echt voor. Je moet hebben geleerd waarnáár te luisteren.
Zolang de bespeler niet in staat is dit soort verschillen waar te nemen heeft het naar mijn mening ook geen zin een duur(der) instrument aan te gaan schaffen. Het enige ‘bewijs’ is dan een nota waarin de waarde en betaalde prijs staat aangegeven. Dat kan van belang zijn voor een latere overstap naar een ander instrument, maar geeft op het moment geen meerwaarde.
Frits