Jolanda zei:
Vraagje: vandaag wilde ik fijnstemmers plaatsen op de a, d en g snaar (op de e zat al één). Nu is echter dat draad zó dik van de snaar, dat ik hem niet tussen de fijnstemmer gewurmd krijg. Kan ik dat draad ongestraft afwikkelen of moet ik het anders oplossen?
Vier fijnstemmers op een houten staartstuk geeft verlies in klankkwaliteit. (Zie elders op dit forum waarom dat zo is: post#4 bijvoorbeeld).
Maar goed, je hebt er nu dus vier op zitten en de laatste drie snaren willen niet tussen de hefboom van de fijnstemmer. Als je nu de omwikkeling van de snaar gaat afhalen kun je de snaar weggooien, want de hele snaar gaat dan binnenkort rafelen: niet doen dus!
Er zijn twee oplossingen:
1) schaf een Wittner staartstuk aan
2) houd het staartstuk wat je al hebt met de vier fijnstemmers. Ga voor de fijnstemmers tbv de drie laagste snaren met een dunne platte schroevendraaier tussen de opening van de hefboom (daar waar de snaar tussen moet) en probeer een wat grotere opening te creëren (uit elkaar buigen), zodanig dat de snaar er wél tussen wil.
Yesuke zei:
(.....)Ja, daarop zou ik ook wel antwoord willen krijgen. (.....)
Over hoe je moet stemmen met stemsleutels dus.
Het is alweer 'even' geleden, maar ik heb van mijn vioolleraar geleerd hoe je met stemsleutels moet stemmen en het klonk niet alleen zeer aannemelijk, ik heb het ook altijd zo toegepast, omdat het uitstekend werkt:
wanneer je de G wilt stemmen moet je de pink (linker hand) om de wending van de krul leggen (gezien vanuit het standpunt van de bespeler rechterkant krul) terwijl je met duim en wijsvinger de stemsleutel verdraait. Doordat je pink zich kan afzetten tegen de krul, heb je de mogelijkheid de stemsleutel als het ware naar binnen te duwen.
Bij de D schuift de stand van de hand een beetje op, zodat je pink en ringvinger (en misschien ook nog de middelvinger als dat kan) om de wending van de krul liggen.
Bij de A gaat het net andersom: hier leg je de wijsvinger om de wending aan de linkerkant van de krul en stem je met de stemsleutel tussen duim en middelvinger. Door steeds te zorgen dat je een mogelijkheid hebt de stemsleutel naar binnen te duwen draait die ook niet meer los.
Bij alle snaren leg ik de omwikkeling zodanig om de stemsleutel dat die zichzelf tegen de wang van de kast aandrukt en zichzelf naar binnen duwt. (Is ook ergens al eens uitgebreid over gediscussieerd hier op dit forum)
Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb kunnen verwoorden.
Frits