BertBoonVioolbouw
|♫♫|♫♫|♫♫|
Ik wil jullie deze interessante gamba film niet onthouden:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zou weleens willen weten bij welke muziek dan zes snaren passen en bij welke zeven. Het werd wel genoemd als keuze en dat het van de te gaan spelen muziek afhing, maar wijzer werd ik er niet van op dat punt (begrijpelijk, want het gaat hier natuurlijk over de bouw).
Vlak bij mij woont een gambabouwer: Floris Jan van der Voort. Ik heb wel eens contact met hem gehad.Er zijn meer bouwers van VdG's in Nederland, ik zou weleens willen weten op welke punten ze dan qua werkwijze overéén komen en op welke punten de discussies zijn.
En hoe dat dan verband houdt met de klank.
Komt de lage A niet voor in de muziek die je wilt spelen dan voldoen een 6 snaar gamba ook, daar is de laagste snaar een lage D
Inderdaad wel een interessante mogelijkheid.Vlak bij mij woont een gambabouwer: Floris Jan van der Voort. Ik heb wel eens contact met hem gehad.
Misschien dat hij vragen beantwoordt?
Speel je een gamba altijd onderhands?
Bass Gamba A1 D2 G2 C3 E3 A3 D4 Dit moet toch duidelijk zijn. 6 snaar basGamba D2 G2 C3 E3 A3 D4 De laagste snaar is dus de D2
7snaar basGamba A1 D2 G2 C3 E3 A3 D4 de laagste snaar is dus A1
Ik was van een dikte van gemiddeld 7 mm uitgegaan omdat ik dit aan mijn contrabas gemeten heb. Voor een dikte van 2,5 tot 3 mm heeft de laklaag inderdaad een veel grotere invloed en dan maakt het wel uit of het binnendringen van de lak in het hout voorkomen wordt door het blad eerst met eiwit te behandelen. Alleen begrijp ik dan niet hoe een blad dat zo dun is de kracht op kan nemen die er door maar liefs zeven snaren op wordt uitgeoefend. Is het dan veel sterker gewelfd dan het blad van een contrabas of zitten er meer steunribben onder of lopen de snaren misschien vlakker over de losse kam?
Ik was van een dikte van gemiddeld 7 mm uitgegaan omdat ik dit aan mijn contrabas gemeten heb. Voor een dikte van 2,5 tot 3 mm heeft de laklaag inderdaad een veel grotere invloed en dan maakt het wel uit of het binnendringen van de lak in het hout voorkomen wordt door het blad eerst met eiwit te behandelen. Alleen begrijp ik dan niet hoe een blad dat zo dun is de kracht op kan nemen die er door maar liefs zeven snaren op wordt uitgeoefend. Is het dan veel sterker gewelfd dan het blad van een contrabas of zitten er meer steunribben onder of lopen de snaren misschien vlakker over de losse kam?