BertBoonVioolbouw
|♫♫|♫♫|♫♫|
Daar komt de aap (het varkentje) uit de mouw: in het eerste bericht werd niet van "knorren" gerept. Dat is iets anders dan "meeslepen op de grond" volgens de meeste oren.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Excuses, ik dacht het zorgvuldig en systematisch te hebben opgeschreven, maar deze slipte er dus tussendoor.Deze informatie werpt wel een heel ander licht op de zaak.
Het is dus uitermate belangrijk de lezer van de juiste informatie te voorzien.
Knorren is niet mijn term, maar blijkbaar in jullie wereld wel. (Ook dat is perceptie;-) Maar wat is jouw inschatting/ervaring: komt dit vaker voor en lossen deze problemen zich veelal op door anderen te proberen?Daar komt de aap (het varkentje) uit de mouw: in het eerste bericht werd niet van "knorren" gerept. Dat is iets anders dan "meeslepen op de grond" volgens de meeste oren.
Is niet erg. Is nu opgelost.Excuses, ik dacht het zorgvuldig en systematisch te hebben opgeschreven, maar deze slipte er dus tussendoor.
Ik heb daar ook wel wat rond gegoogled. Blijkbaar komt het best wel vaak voor, in het engels noemen ze het "surface noise" en dezelfde vraag wordt op meerdere fora gesteld. In de meeste gevallen wordt aangehaald dat een zekere mate van bijgeluid normaal is, maar het kan worden verminderd door meer druk (bij viool heb je wel eens dat de violist om kraken en piepen te vermijden net wat weinig druk gaat zetten) en rechter strijken (wat bij mij ook het geval was). Andere redenen die wel worden aangehaald is de strijkstok en dan meer bepaald het haar, zowel de kwaliteit als de beharing an sigh (niet mooi gelijk, teveel haar,...) . Ook de hars zou soms wel eens de boosdoener zijn. Ook zou de houding van de boog het geluid in de hand werken door bijvoorbeeld te kantelen in de verkeerde richting. Bij mij is het zo dat het geluid niet draagt dus een omstaander hoort er niets van. Ik heb ondertussen 2 bogen een houten en een carbon die wat strakker is, lichter en springeriger. Ik hoor het duidelijker met de carbon boog dan met de houten boog, ook is het opvallender bij gloednieuwe snaren en snaren die aan vervanging toe zijn. Toen ik het eerst ontdekte kon ik niet anders dan op het geluid te focussen en werd het al gauw erg irritant maar nu heb ik er nog weinig last van, dus in die zin is het wel wat psychologisch. Het is wat vergelijkbaar met het krassen van een krijtje op een schoolbord dat kan ook erg irriteren als je er op let maar zolang je dat niet opmerkt hoor je het niet.Jouw ervaring over dat slepend geluid herken ik dus, maar ik heb steeds meer de indruk dat het bij mij tussen de oren zit, want ik ben de enige die het waarneemt. Met de vioolbouwer al gekeken of andere snaar iets uithaalt, maar nee. Dus ik moet het mee doen….of niet
Dank. Je reikt mooie opties aan. Ik ga daar eens op kauwen en in de praktijk mee aan de gang. Ik kom er op terug.Ik heb daar ook wel wat rond gegoogled. Blijkbaar komt het best wel vaak voor, in het engels noemen ze het "surface noise" en dezelfde vraag wordt op meerdere fora gesteld. In de meeste gevallen wordt aangehaald dat een zekere mate van bijgeluid normaal is, maar het kan worden verminderd door meer druk (bij viool heb je wel eens dat de violist om kraken en piepen te vermijden net wat weinig druk gaat zetten) en rechter strijken (wat bij mij ook het geval was). Andere redenen die wel worden aangehaald is de strijkstok en dan meer bepaald het haar, zowel de kwaliteit als de beharing an sigh (niet mooi gelijk, teveel haar,...) . Ook de hars zou soms wel eens de boosdoener zijn. Ook zou de houding van de boog het geluid in de hand werken door bijvoorbeeld te kantelen in de verkeerde richting. Bij mij is het zo dat het geluid niet draagt dus een omstaander hoort er niets van. Ik heb ondertussen 2 bogen een houten en een carbon die wat strakker is, lichter en springeriger. Ik hoor het duidelijker met de carbon boog dan met de houten boog, ook is het opvallender bij gloednieuwe snaren en snaren die aan vervanging toe zijn. Toen ik het eerst ontdekte kon ik niet anders dan op het geluid te focussen en werd het al gauw erg iritant maar nu heb ik er nog weinig last van, dus in die zin is het wel wat psychologisch. Het is wat vergelijkbaar met het krassen van een krijtje op een schoolbord dat kan ook erg irriteren als je er op let maar zolang je dat niet opmerkt hoor je het niet.
Mijn voorlopige keuze is een cello met een helder en rond geluid. En hij maakt goed gebruik van de klankkast. Maar ik vind eigenlijk te luid. Is daar wat aan te doen? Andere kam, snaren, … ??
daar is van alles aan te doen:
stapel verplaatsen
lichtere snaren (bv dominant of 'd Addario Helicore)
iets dikkere kam (maakt 't geluid ook minder schel/helder)
en vooral: zachter spelen![]()
Dat moet wel een hele mooie cello zijn. Maar het gaat natuurlijk om de eigenschappen van die klankkast. Die bepalen of de klank mooi of niet mooi bevonden wordt.En hij maakt goed gebruik van de klankkast.
Synoxa is nog volop te krijgen.Leuk uitgezocht, maar tamelijk zinloos om dat dan te doen met een type snaar (Pirastro Synoxa) dat door de fabrikant van het tableau is geschrapt (vermoedelijk omdat bijna niemand het nog kocht)
De cello heeft nu pirastro perpetual snaren. Dat is wel staal volgens de snaarwijzer. Dus het zou de moeite zijn om eens kunstof te proberen.Synoxa is nog volop te krijgen.
Waar het hier omgaat en wat iedereen ook direct zal begrijpen is, het verschil in spankracht tussen snaren met een stalen kern en die met een kunststof kern.
Mocht Synoxa niet meer lukken, dan kan Aricore ook nog altijd (Pirastro) of Chorda, Eudoxa, Gold, Oliv, (met darm kern). Ook is een combinatie van darm (G en C) en staal (A en D) mogelijk met Passione. Mogelijkheden te over dus.